Materiały na 24.03.2020r.
Propozycje do wykorzystania
WIOSNA NA WIDELCU
„Jakie smaki kojarzą nam się z wiosną?” – pokazać dziecku wiosenne nowalijki: rzodkiewkę, pomidor, sałatę, ogórek, szczypiorek, rzeżuchę i natkę pietruszki (w miarę możliwości naturalne). Dziecko smakuje warzywa (jeśli jest taka możliwość). Określa ich smak, kolor, zapach.
Można opisać nowalijkę i poprosić dziecko o jej odgadnięcie po opisie.
Rozmowa na temat nowalijek – zadanie pytań:
Co oznacza słowo „nowalijka”? (młode warzywo ukazujące się po raz pierwszy w sprzedaży w nowym sezonie - wiosną)
Jakie warzywa jemy wiosną?
Jaki kolor przeważa w wiosennych warzywach?
Dlaczego warto jeść zielone warzywa?
Rozmowa na temat witamin zawartych w warzywach oraz ich wpływu na odporność
organizmu, szczególnie wiosną.
„Dlaczego warzywa są zielone?” – eksperyment dotyczący transportu wody w roślinie.
Umieścić liście kapusty pekińskiej w wodzie z dodatkiem barwników spożywczych: zielonego, czerwonego i niebieskiego. Dziecko obserwuje proces barwienia się liści. Można zostawić liście w barwniku na noc, dzięki czemu efekt będzie wyraźniejszy.
„Zdrowe kanapki” – zadanie dziecku pytań:
Dlaczego najzdrowsze są świeże warzywa?
Co się dzieje w momencie gotowania warzyw?
Czy należy jeść warzywa ze skórką?
Czy warzywa, które obieramy, należy myć przed spożyciem? Dlaczego?
Dlaczego warzywa są zdrowsze od słodyczy?
Czy warzywa mogą być podane w sposób zachęcający do zjedzenia?
Wspólnie z dzieckiem przygotowanie zdrowych kolorowych kanapek z warzywami. (kolorowe kanapki)
Zabawy ruchowe:
- „Bociany” – dziecko porusza się naśladując bociana. Unosi wysoko kolana, klaszcze
w dłonie pod kolanami i mówi: kle, kle, kle. Gdy R. da sygnał, bocian staje nieruchomo na
jednej nodze.
- „Żabki” – dziecko porusza się, wykonując przysiad, ręce między stopami, i naśladuje
skaczące żabki. Na sygnał R. skacze i wita się z R.
- „Wiosenny poranek” – dziecko ilustruje ruchem treść piosenki Głowa, ramiona, kolana, pięty, pokazuje odpowiednie części ciała. Śpiewa i pokazuje coraz szybciej. Można wspólnie z rodzicem - kto się pomyli, odpada z zabawy.
- „Skaczące koniki polne” – dziecko naśladuje skaczące koniki polne.
„Wiosenne drzewa” – praca plastyczna. Dziecko maluje farbami liście kapusty pekińskiej i odciska je na papierze. W ten sposób tworzy koronę wiosennego drzewa, wycina i przykleja do rolki po papierze.
Zapoznanie z obrazem graficznym litery "G, g"
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karty pracy:
str.25, cz.3 – zapoznanie z wyglądem litery „g,G”
str.27, cz.3 – przeliczanie, porównywanie liczebności zbiorów