Materiały na 23.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
NAD MORZEM
„Gimnastykę lubią dzieci” -zapraszamy na małą gimnastykę.
„Skarby znad morza” – zabawa dydaktyczna. R. prezentuje zdjęcia kojarzące się z morzem (muszla [.jpg, 41.67 kB], piasek [.jpg, 148.20 kB], bursztyn [.jpg, 48.32 kB], rozgwiazda [.jpg, 63.46 kB]). Pyta dziecko: Z jakim regionem Polski kojarzą się te przedmioty? Czy znasz jakieś polskie miejscowości leżące nad morzem? Dziecko z pomocą R. odnajduje na mapie Gdańsk, Gdynię, Łebę i Ustkę. Następnie sprawdzają za pomocą sznurka, do której miejscowości mają najbliżej z miejsca, w którym znajduje się ich dom, a do której najdalej. W tym celu porównują długości sznurków.
„Morze bałtyckie”- piosenka z pokazywaniem (zachęcamy dziecko do wspólnego śpiewania)
„Wyjeżdżam nad morze i pakuję…” – zabawa pamięciowa. Technika niedokończonych zdań oraz ich ruchową egzemplifikacją. R. zaczyna zdanie: Wyjeżdżam nad morze i pakuję…, a dziecko je kończy. Stara się przy tym nie tylko wypowiedzieć nazwę przedmiotu, ale też go pokazać ruchem. Dziecko powtarza nazwy i pokazuje przedmioty wskazane wcześniej, dodając za każdym razem coś nowego.
„Może morze?” – burza mózgów. Dziecko stara się podać jak najwięcej skojarzeń z morzem. Gdy pomysły się wyczerpią, R. przynosi koszyk pełen nadmorskich skarbów i przydatnych rzeczy, np.: piasek, muszelki, bursztyny, widokówki, słomkowy kapelusz, krem z filtrem, okulary przeciwsłoneczne, strój kąpielowy, klapki, koło ratunkowe lub poduszki naramienne. Dziecko ogląda przedmioty i mówi, jak można je wykorzystać nad morzem. R. uwrażliwia dziecko na konieczność smarowania się kremem z filtrem, noszenia nakrycia głowy, zabawy w wodzie w obecności dorosłych. Dziecko przypomina wspólnie z rodzicem numer telefonu alarmowego – 112.
„Kropelka złotych marzeń” – śpiewanie piosenki pod tym samym tytułem i ekspresja ruchowa do piosenki.
Kropelka złotych marzeń sł. Andrzej Marek Grabowski, muz. Krzysztof Marzec
Kiedy już trzeba będzie powiedzieć cześć, (dziecko macha)
Kiedy już lato pęknie i spadnie deszcz, (naśladuje paluszkami padający deszcz)
Co Ci dać, przyjaciółko mych słonecznych dni, (rozkłada pytająco ręce)
Żeby czas nie zamazał tych wspólnych chwil. (pokazuje na zegarek)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży, (robi łódeczkę z rąk, pokazuje na dywan)
Słoneczna kropelka, kropelka złotych marzeń, (rysuje w powietrzu słońce)
Bursztynek, bursztynek położę Ci na dłoni, (przekazuje na niby bursztynek rodzicowi)
Gdy spojrzysz przez niego, mój uśmiech Cię dogoni… (spogląda przez złączone palce, uśmiecha się)
Kiedy znów się spotkamy za wieków sześć, (rozkłada ręce na powitanie)
Kiedy znów powiesz do mnie po prostu „cześć”. (macha)
Może nawet nie poznam przez chwilę Cię, (przeciera oczy)
Ale ty wtedy prędko wyciągniesz ten… (udaje, że wyjmuje coś z kieszeni)
Ref.: Bursztynek, bursztynek znalazłam go na plaży… (×2) (jak wyżej)
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.38 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, pobudzanie kreatywności.
„Podwodny świat zwierząt”- utrwalenie nazw i wyglądu morskich zwierząt.
„Pani meduzo, czy możemy przepłynąć przez morze?” – zabawa ruchowa. R. za pomocą liny wyznacza dwa brzegi. R stoi w morzu i jest meduzą. Dziecko znajduje się na jednym brzegu i pyta: Pani meduzo, czy mogę przepłynąć przez morze? Meduza odpowiada: Tak, jeśli masz coś w kolorze… (wymienia kolor). Jeśli dziecko mają na sobie coś w wymienionym kolorze, wskazuje to i spokojnie przepływa przez morze.
„Rybka ”- praca plastyczna z papieru. Rybkę dziecko może wykorzystać do zabawy.
„Morskie plotki”- piosenka o morskich rybach umili czas podczas pracy plastycznej.