Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 21.04.2020r.

Propozycje do wykorzystania

DBAMY O ŚRODOWISKO

 „Co to znaczy dbać o środowisko?” – Rodzic prosi dziecko o dokończenie rozpoczętego  zdania . R.: Dbać o środowisko to znaczy… .(R. może nakierować dziecko na temat ochrony zwierząt i dbania o nie.)

 „Smutny widok” – Rodzic dokonuje prezentacji zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone.(zdjęcia- łąka, las,wysypisko śmieci, dno morza, dymiące kominy, wypalanie liści).Prosi dziecko, aby zastanowiło się, według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Dziecko wyjaśnia, jakie kryterium wybrało i dlaczego.

„Jak pomóc naszej planecie?” – R. zadaje pytanie: Jak pomóc naszej planecie? i wywołuje dyskusję. Dziecko stara się podać jak najwięcej pomysłów, a potem rysuje swoje propozycje nakartce papieru.

„Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dziecko  stara się udzielić odpowiedzi.

„Zagrożone” – rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem. R.prezentuje  zdjęcia różnych zwierząt zagrożonych wyginięciem, takich jak goryl,tygrys,nosorożec, słoń, lampart, żubr,niedźwiedź. Dziecko  podaje nazwy tych zwierząt. Następnie R.  wyjaśnia dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę. R. wprowadza termin „zwierzęta zagrożone wyginięciem”. Można przypomnieć dziecku  nazwy niektórych zwierząt w języku angielskim: tiger (tygrys) gorilla (goryl) rhino (nosorożec) elephant (słoń) bear (niedźwiedź)

Wprowadzenie litery Z, z:

-  zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy np. zagadka

 Biało - czarna, czarno - biała
jest sierść tego zwierza cała.
Choćby lało tak jak z cebra,
zawsze w paski jest … .(zebra)

- wydzielenie pierwszej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „zebra”;

-wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.

- wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.

- wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk).

- liczenie głosek w wyrazie podstawowym.

- określenie położenia głoski odpowiadającej wprowadzanej literze.

- podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie – jak w wyrazie podstawowym.

- określenie rodzaju głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (samogłoska, spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko).

- budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników (czerwonych i niebieskich). Głoska Z- kartonik niebieski, E- kartonik czerwony, B- niebieski, R- niebieski, A- czerwony.

- liczenie samogłosek i spółgłosek.

-  zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.

- wskazanie miejsca nowej litery w wyrazie i określenie rodzaju określanej przez nią głoski (samogłoska, spółgłoska).

- pokaz nowej litery drukowanej wielkiej i małej Z,z, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej

 Praca z  Kartą Pracy nr 4. 2a – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową.

 Praca z Kartą Pracy nr 4. 2b – utrwalenie grafemu litery Z, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.

 – ozdobienie szablonu litery Z  dowolnym materiałem plastycznym (kredki, farby, wycinanka,plastelina)

Co było na obrazku?” – praca z obrazkiem. R. pokazuje dziecku przez chwilę obrazek, a następnie go ukrywa. Zadaniem dziecka jest zapamiętać i opowiedzieć, co było na obrazku. Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej.