Materiały na 21.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
DBAMY O ŚRODOWISKO
„Co to znaczy dbać o środowisko?” – Rodzic prosi dziecko o dokończenie rozpoczętego zdania . R.: Dbać o środowisko to znaczy… .(R. może nakierować dziecko na temat ochrony zwierząt i dbania o nie.)
„Smutny widok” – Rodzic dokonuje prezentacji zdjęć przedstawiających tereny piękne i czyste oraz zanieczyszczone.(zdjęcia- łąka [.jpg, 153.55 kB], las, [.jpg, 154.14 kB]wysypisko śmieci [.jpg, 121.19 kB], dno morza [.jpg, 141.39 kB], dymiące kominy [.jpg, 120.39 kB], wypalanie liści [.jpg, 146.91 kB]).Prosi dziecko, aby zastanowiło się, według jakiego kryterium podzielić obrazki na grupy. Dziecko wyjaśnia, jakie kryterium wybrało i dlaczego.
„Jak pomóc naszej planecie?” – R. zadaje pytanie: Jak pomóc naszej planecie? i wywołuje dyskusję. Dziecko stara się podać jak najwięcej pomysłów, a potem rysuje swoje propozycje nakartce papieru. [.jpg, 122.88 kB]
„Co by było, gdyby…” – rozwijanie twórczego myślenia. R. zadaje pytania: Co by było, gdyby ludzie wyrzucali wszystkie śmieci na ulicę? Co by było, gdyby zabrakło czystej wody do picia? Co by było, gdyby dym tak zanieczyścił niebo, że nie dałoby się zobaczyć słońca? Co by było, gdyby wycięto wszystkie drzewa? Co by było, gdyby spłonęły wszystkie łąki? Co by było, gdyby nie było zwierząt? Dziecko stara się udzielić odpowiedzi.
„Zagrożone” – rozmowa na temat zwierząt zagrożonych wyginięciem. R.prezentuje zdjęcia różnych zwierząt zagrożonych wyginięciem, takich jak goryl, [.jpg, 245.77 kB]tygrys, [.jpg, 148.77 kB]nosorożec [.jpg, 37.25 kB], słoń, [.jpg, 190.20 kB] lampart [.jpg, 196.36 kB], żubr, [.jpg, 107.47 kB]niedźwiedź. [.jpg, 106.95 kB] Dziecko podaje nazwy tych zwierząt. Następnie R. wyjaśnia dziecku, że tych zwierząt jest już na świecie bardzo mało, bo ludzie na nie polują lub niszczą ich środowisko życia: wycinają lasy, zatruwają wodę. R. wprowadza termin „zwierzęta zagrożone wyginięciem”. Można przypomnieć dziecku nazwy niektórych zwierząt w języku angielskim: tiger (tygrys) gorilla (goryl) rhino (nosorożec) elephant (słoń) bear (niedźwiedź)
Wprowadzenie litery Z, z:
- zaaranżowanie sytuacji, w której pojawi się wyraz podstawowy np. zagadka
Biało - czarna, czarno - biała
jest sierść tego zwierza cała.
Choćby lało tak jak z cebra,
zawsze w paski jest … .(zebra)
- wydzielenie pierwszej głoski, by utożsamić ją później z wprowadzaną literą w wyrazie „zebra”;
-wypowiadanie całego wyrazu, wybrzmiewanie sylab, głosek.
- wypowiadanie kolejnych sylab połączone z klaskaniem – liczenie sylab.
- wypowiadanie kolejnych głosek (spółgłoska – klaśnięcie, samogłoska – rozłożenie rąk).
- liczenie głosek w wyrazie podstawowym.
- określenie położenia głoski odpowiadającej wprowadzanej literze.
- podawanie przykładowych wyrazów z taką samą głoską w nagłosie – jak w wyrazie podstawowym.
- określenie rodzaju głoski odpowiadającej wprowadzanej literze (samogłoska, spółgłoska), (samogłoski wypowiadamy i wyśpiewujemy długo, spółgłoski zaś krótko).
- budowanie struktury dźwiękowej wyrazu z wykorzystaniem kartoników (czerwonych i niebieskich). Głoska Z- kartonik niebieski, E- kartonik czerwony, B- niebieski, R- niebieski, A- czerwony.
- liczenie samogłosek i spółgłosek.
- zastępowanie kartoników znanymi, wcześniej wprowadzonymi literami.
- wskazanie miejsca nowej litery w wyrazie i określenie rodzaju określanej przez nią głoski (samogłoska, spółgłoska).
- pokaz nowej litery [.jpg, 60.71 kB] drukowanej wielkiej i małej Z,z, wodzenie palcem po małej i wielkiej literze drukowanej
Praca z Kartą Pracy nr 4. 2a – ćwiczenie doskonalące zdolności grafomotoryczne, percepcję wzrokową i słuchową.
Praca z Kartą Pracy nr 4. 2b – utrwalenie grafemu litery Z, doskonalenie percepcji słuchowej, koordynacji wzrokowo–ruchowej, zdolności grafomotorycznych i percepcji wzrokowej.
– ozdobienie szablonu litery [.docx, 10.51 kB]Z [.docx, 10.51 kB] dowolnym materiałem plastycznym (kredki, farby, wycinanka,plastelina)
„Co było na obrazku?” [.jpg, 143.67 kB] – praca z obrazkiem. R. pokazuje dziecku przez chwilę obrazek, a następnie go ukrywa. Zadaniem dziecka jest zapamiętać i opowiedzieć, co było na obrazku. Rozwijanie percepcji i pamięci wzrokowej.