Materiały na 20.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
Planeta ziemia
„Czym jest natura?” – Rodzic zadaje pytanie dziecku „czym jest natura?”. Dziecko wysuwa swoje pomysły, R. wysłuchuje każdej wypowiedzi. Na koniec je podsumowuje, a jeśli jest taka potrzeba, dodaje własne wyjaśnienie.
„Natura czy człowiek?”– R. wysypuje na dywanie różne przedmioty. Dziecko wykonuje dwa rysunki: na jednej kartce- drzewo, na drugiej różne narzędzia, których używa człowiek. Następnie kolejno kładzie przedmioty przy rysunkach drzewa (przedmiot stworzony przez naturę) lub narzędzi (wytwór człowieka). Za każdym razem wspólnie zastanawiają się, czy zadanie zostało wykonane poprawnie .
Przykładowe przedmioty: Wytwory człowieka: reklamówka, piłka, książka, kredka, długopis, kartka, papierek po cukierku, łyżka, ścierka, gąbka, skarpetka, śruba, samochód zabawka, lalka, miś, puszka, butelka.
Przedmioty naturalne: liście, gałązki, źdźbło trawy, cebulka, jabłko, kwiat, kora, słoma, siano, burak, ziemniak, kamień, orzech, bursztyn, muszelka, pióro .
„Czy to tu?” – zabawa ruchowa utrwalająca nowe informacje. Rodzic kładzie po jednej stronie dywanu rysunek drzewa, a po drugiej – narzędzi. Bierze do ręki jeden z przedmiotów z poprzedniej zabawy i unosi. Dziecko biegnie jak najszybciej na tę stronę dywanu, w której leży obrazek pasujący do podniesionej rzeczy. W zabawę można bawić się z dzieckiem zmieniając się za każdym razem.
Praca z Kartą Pracy nr 4, str.1b – ćwiczenie logicznego myślenia, poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych; określanie, które obiekty są naturalne, a które stworzył człowiek.
„Człowiek i jego działanie”– rozmowa z dzieckiem na temat właściwych i niewłaściwych zachowań wobec środowiska. Dziecko wypowiada się na podstawie własnych doświadczeń. R. kieruje rozmową tak, by wymieniało zachowania nie tylko negatywne, lecz także dobre dla Ziemi. R. sam nie wymienia i nie opisuje żadnych zachowań.
„Taki świat”– rozmowa na temat świata dookoła i zanieczyszczenia środowiska. R. zadaje dziecku pytania: Czy podoba Ci się świat, w którym żyjesz? Co chciałbyś/chciałabyś w nim zmienić? Co w tym celu trzeba zrobić?
Praca z Kartą Pracy nr 4, str.1a – ćwiczenie logicznego myślenia, budowanie postawy proekologicznej, poszerzanie wiedzy przyrodniczej. R. przeprowadza z dzieckiem rozmowę podsumowującą informacje dotyczące dwóch tematów: tego, co stworzyła natura, a co jest wytworem człowieka, oraz działań dobrych i niedobrych dla środowiska.
„Jak człowiek zmienił świat?” – praca plastyczna. Dziecko przygotowuje kartkę oraz dowolne materiały plastyczne (farby, pastele, kredki, flamastry i inne). Kartkę składa na pół w pionie .Po lewej stronie rysuje środowisko naturalne, a po prawej – zmienione przez człowieka. Po skończeniu dziecko opowiada o swojej pracy.
Słuchanie piosenki Duszki, duszki [.mp3, 2.24 MB]– dzieci słuchają piosenki i wspólnie śpiewają.
Duszki, duszki, sł. Dorota Gellner
Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki.
Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki.
Ref.: Duszki,duszki,duszki leśne ,
wstają co dzień bardzo wcześnie.
I ziewając raz po raz,
zaczynają sprzątać las.
Piorą liście, myją szyszki, aż dokoła wszystko błyszczy.
Muchomorom piorą groszki, bo te duszki to czyścioszki.
Ref.: Duszki,duszki,duszki leśne …..
Gdy ktoś czasem w lesie śmieci,
zaraz duszek za nim leci.
Zaraz siada mu na ręce,
grzecznie prosi nie śmieć więcej.
Ref.: Duszki,duszki,duszki leśne …..
„Szymon mówi” – zabawa ruchowa usprawniająca lateralizację. Dziecko stoi na dywanie , a rodzic wydaje polecenia do wykonania. Jeśli wyda polecenie bez dodatkowego hasła, dziecko nie reaguje, jeśli jednak powie: Szymon mówi, robi to, o co poprosił rodzic. W każdym poleceniu musi być zawarte słowo oznaczające kierunek, np. dotknij lewego ucha, biegnij w prawo, skacz na lewej nodze itd.