Materiały na 19.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
LETNIE SMAKOŁYKI
Zapraszamy do porannej gimnastyki przy muzyce „Gimnastyka na wesoło”
„Lody” – dyskusja na temat powstawania lodów i ich właściwości. R. pyta dziecko, z jakimi smakołykami kojarzy mu się lato. R. pyta dziecko: Z czego robi się lody? Dlaczego lody są zimne? Gdzie trzyma się lody? Dlaczego lody rozpuszczają się na słońcu. Czy lody muszą być zimne? Czy ktoś jadł kiedyś ciepłe lody?
„Przymiotnikowe lody” – zabawa ruchowa. R. rozpoczyna zdanie: Lubię lody…. Rzuca piłkę do dziecka, a ono podaje smak lodów, który lubi, np. Lubię lody truskawkowe. Potem odrzuca piłkę do rodzica i to on uzupełnia zdanie. Dziecko słucha odpowiedzi rodzica i stara się ich nie powtarzać. R. pyta dziecko, czy próbowało jakichś nietypowych smaków lodów. Mówi mu, że dziś możemy kupić np. lody serowe, marchewkowe czy burakowe. Na koniec prosi dziecko, by wymieniło smaki lodów kwaśnych, słodkich, gorzkich .
„Bananowe lody” – przygotowanie lodów. R. wraz z dzieckiem przygotowują lody z bananów. Przekrajają owoce na pół, nabijają na patyczki do lodów, maczają w jogurcie greckim i w różnych posypkach. Na koniec wkładają do zamrażalnika.
Lody domowe ( propozycja II)- można też wykonać lody w sposób tradycyjny.
„Wędrująca piłeczka” – zabawa doskonaląca koordynację wzorkowo-ruchową i sprawność manualną. Dziecko otrzymuje kartkę, na której rysuje kratki (przecinające się linie pionowe i poziome), czyli wafelek od loda. Kartkę zwija w rożek. To samo wykonuje rodzic. Za pomocą zwiniętej kartki dziecko przekazuje rodzicowi piłeczkę i ponownie ją odbiera.
„Zabawa matematyczna z pomponami” – zabawa doskonaląca chwyt i przeliczanie. R. przynosi kolorowe pomponiki, kulki polimerowe lub inne okrągłe przedmioty znalezione w domu możliwe do przenoszenia za pomocą szczypiec kuchennych. Przed dzieckiem na stoliku leżą karteczki z liczbami od 1 do 10 oraz rozsypane kuleczki. Dziecko ma za zadanie położyć przy każdej karteczce odpowiednią liczbę kulek, przenosząc pompony za pomocą szczypiec.
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.35 – doskonalenie percepcji wzrokowej, słuchowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej i sprawności grafomotorycznej, ćwiczenie logicznego myślenia.
„Lato płynie do nas” – utrwalenie piosenki i zabawa ruchowa do piosenki w parze z rodzicem (propozycja z poniedziałku).
„Lato płynie do nas” - sł. Jan Zuchora, muz. Krystyna Kwiatkowska
Raz, dwa, raz i dwa, (dziecko klaszcze)
słońce idzie drogą. (rysuje w powietrzu słońce)
Z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą. (biegnie w miejscu)
Ref.: Hop! Hop! – słychać w koło. (dziecko podskakuje z rękami na biodrach, rodzic robi obrót)
Hop! Hop! – echo woła. ( rodzic podskakuje z rękami na biodrach, dziecko robi obrót)
Po jeziorze łódka mknie, (bujają się, trzymając za ręce)
lato płynie do nas.
Raz, dwa, raz i dwa, (dziecko i rodzic - klaszczą)
nadszedł czas zabawy, (tańczą w kółko, trzymając się za ręce)
pędzi, goni w polu wiatr, (biegną w miejscu)
chce się z nami bawić. (tańczą w kółko, trzymając się za ręce)
Ref.: Hop! Hop!…. (jak wyżej)
Raz, dwa, raz i dwa, (uderzają w ręce rodzica)
wiatr wesoło pląsa, (tańczą w kółko)
w górze, w chmurze, w ciszy pól (podskakują na palcach w rytm piosenki)
dzwoni śpiew skowronka.
Ref. Hop! Hop!….
„Papierowe lody” – zabawa plastyczna. Dziecko wycina z papieru dwa wafelki do lodów. Rysuje na nich krateczki. Odrysowuje lewą i prawą dłoń na papierze, a następnie je wycina. Wycięte z papieru dłonie przykleja na wafelki – będą to gałki lodów. Dziecko ozdabia gałki w dowolny sposób.
„Sprzedawca lodów” . R prosi sprzedawcę (dziecko) o lody: Poproszę o dwie gałki lodów truskawkowych i jedną jagodową. Dziecko rysuje na karteczce wafelek (trójkąt) oraz dwa kółeczka czerwone i jedną brązową. Rodzic prosi o następne lody zmieniając ilość gałek i ich smak. Dla urozmaicenia zabawy można odwrócić role.