Materiały na 18.05.2020r.
Materiały na 18.05.2020r
Propozycje do wykorzystania
EMOCJE – CO TO TAKIEGO?
„Emocje” – diagram, doskonalenie umiejętności głoskowania. R. rysuje na kartce kratki wg wzoru poniżej. R. czyta zagadkę – dziecko odgaduje hasło i głoskuje dany wyraz próbując zapisać go na kartce w kratkach (rodzic może pomagać w zapisie).
- Służy do mierzenia czasu.
- Budynek, w którym mieszkamy.
- Żółty owad w czarne paski.
- Następuje po dniu.
- Polska to nasz…
- Kolorowe do rysowania.
Z E G A R
D O M
O S A
N O C
K R A J
K R E D K I
R. pyta dziecko: Jakie hasło powstało? Co ono oznacza? Czym są emocje? Jakie emocje znasz? R. zapisuje kartce wszystkie nazwy emocji podane przez dziecko. R. czyta wyrazy, a dziecko powtarza. Dziecko wyodrębnia pierwszą i ostatnią głoskę w każdym wyrazie.
Bajka o uczuciach- poznanie rodzajów uczuć i okazywanie ich.
„Zgadnij” – odgadywanie emocji jedynie po mimice, opisywanie cech charakterystycznych. R. pokazuje jedną z emocji jedynie za pomocą mimiki. Dziecko odgaduje jej nazwę. Następnie opisuje, jak się ona objawia (np. radość: uśmiech, podniesione kąciki ust, dołeczki w policzkach; gniew: zmarszczone czoło i brwi, zaciśnięte usta itd.). Na koniec dziecko odczytuje globalnie wybraną przez siebie nazwę emocji i pokazuje ją na swojej twarzy.
„Emocje na twarzy” – rozpoznawanie emocji po wyrazie twarzy, zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem KP nr 4. str. 19 b.
„Miłe czy nie?” – podział na emocje pozytywne i negatywne (miłe i niemiłe). Dziecko określa emocje miłe i niemiłe. Zaznaczenie kolorem czarnym emocji niemiłych, a żółtym – miłych (wcześniej zapisanych na kartce).
„Emocjonalny autoportret” – zajęcia plastyczne. R. daje dziecku wydrukowany kontur [.docx, 23.71 kB] twarzy i lusterko. Dziecko mimiką wyraża wybrane uczucie i spogląda w lustro, następnie rysuje na twarzy mimikę, którą zobaczyło.Podczas rysowania można włączyć piosenkę Rysowane emocje.
„Druga połówka” – utrwalenie nazw emocji oraz ich zapisu, praca z Kartą Pracy nr 4. str. 19 a – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, odwzorowywanie, rozwijanie umiejętności kontynuowania rytmu kilkuelementowego.
„Moje emocje” – malowanie farbami przy Sonatcie Księżycowej L. van Beethovena (pędzlem lub palcami). Po zakończeniu pracy dziecko pokazuje obraz rodzicowi, a on zgaduje , jaki nastrój towarzyszył dziecko podczas malowania.
Technika relaksacji wg Jacobsona – łagodzenie uczuć negatywnych. Dziecko leży, słuchając Sonaty księżycowej, i wykonują polecania R.: rysuj palcem w powietrzu chmury, serduszka, słoneczka, nutki, znane literki, znaki, symbole itp.
Aktywne słuchanie muzyki – najpierw R. włącza Sonatę księżycową L. van Beethovena. Dziecko trzyma chustkę. Porusza chustką bardzo delikatnie przy spokojnej muzyce. Nagle R. zmienia utwór na Taniec z szablami [.mp3, 2.39 MB] A. Chaczaturiana, a dziecko zaczyna mocno i gwałtownie poruszać chustką. Zabawa trwa dopóty, dopóki chce tego dziecko .
„Podróż do krainy: złości, radości, smutku, strachu” – zabawa dramowa. Dziecko przy muzycenaśladuje gesty R. Gdy muzyka ucichnie, zatrzymuje się w krainie złości, radości, smutku, strachu – przedstawia mimiką, gestem różne uczucia i emocje.
Zabawa muzyczno- ruchowa przy piosence „Duży i mały skok”