Materiały na 17.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
TĘCZA
Powitanie przy piosence "Pada deszczyk"
„Kolorowa zabawa ” . Postępowanie zgodnie z instrukcją, doskonalenie analizy wzrokowej. Dziecko w pozycji stojącej. R. podaje instrukcje, np.:
– Jeśli masz czerwone spodnie- zaklaszcz .
– Jeśli masz zieloną bluzkę - podskocz.
– Jeśli masz żółte skarpetki- podnieś nogę.
Dziecko również może formułować instrukcje rodzicowi.
„Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę?” – dyskusja. R. pyta dziecko: Jakie zjawisko atmosferyczne kojarzy się z kolorami? Kiedy i gdzie można zaobserwować tęczę? (niebo po deszczu, kiedy świeci słońce; [.jpg, 269.97 kB]w kropelkach wody [.jpg, 1.71 MB]; podczas rozpryskiwania wody z węża ogrodowego [.jpg, 100.36 kB]; itd.). W razie trudności z odpowiedzią R. może pokazać dziecku zdjęcia. Na koniec R. zadaje pytanie: Co jest potrzebne, żeby powstała tęcza?
„Jak powstaje tęcza?” – eksperyment. R. przynosi dużą szklaną miskę z wodą, lusterko i białą kartkę. Eksperyment najlepiej wykonać w słoneczny dzień (lub pochmurny z użyciem latarki). Do miski wypełnionej wodą R. wkłada pod kątem lusterko tak, by było skierowane w stronę źródła światła. Nakrywa miskę kartką. Na kartce powstaje tęcza. R. pyta dziecko, dlaczego tak się stało (wynik rozszczepienia światła przechodzącego przez powierzchnię wody, rozkład światła białego na wielobarwne widmo).
„Powstawanie tęczy”- film wyjaśniający powstawanie tęczy.
„Tęcza na CD” – dziecko samodzielnie może zaobserwować tęczę wykorzystując płytę CD. Kieruje ją do światła tak, aby na jej odwrocie ukazała się tęcza.
„Kolory tęczy”. Przeliczanie i podawanie nazw kolorów tęczy. R. pyta dzieci: Z jakich kolorów składa się tęcza? (czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, indygo, fioletowy). Prosi o przeliczenie kolorów występujących w tęczy.
„Wędrująca woda” – obserwacja wyników eksperymentu z poprzedniego dnia. Dziecko wyciąga wnioski z przeprowadzonego doświadczenia, potwierdza hipotezy, które stawiało przed doświadczeniem. Jeśli nie mogliście wykonać eksperymentu zobaczcie film „Wędrująca woda”
„Tęcza w torebce” – zabawa plastyczna. Mieszanie barw, doskonalenie motoryki małej, utrwalenie grafemów. Dziecko otrzymuje foliową torebkę strunową. Na stole znajduje się miska, do której R. wlewa dwie szklanki wody, wsypuje szklankę mąki i łyżkę soli. Miesza całość. Dziecko zabarwia mieszaninę barwnikami w kolorach tęczy. Nakłada łyżką trochę masy w każdym kolorze do woreczka. Zamyka woreczek i rączkami rozprasowuje masę. W tak powstałej tęczowej masie można kreślić literki, cyferki, wzory.
„Tęcza nad łąką” – interpretacja ruchowa do piosenki ( przygotujcie dwie chusteczki).
Praca z Kartą Pracy nr 4. str. 33 a – doskonalenie percepcji wzrokowej i sprawności grafomotorycznej, dekodowanie. Kolorowanie tęczy umili piosenka „Malowanie tęczy”
„Koralikowa tęcza” – zabawa manualna. Tworzenie tęczy z drucików kreatywnych i koralików, doskonalenie motoryki małej. R. przygotowuje dziecku kolorowe druciki kreatywne i koraliki w siedmiu kolorach tęczy. Dziecko umieszcza koraliki na drucikach w tym samym kolorze. Wygina druciki w łuk, by stworzyć kształt tęczy. Końcówki drucików warto umieścić w podstawie z gąbki florystycznej. (potrzebne będą: druciki kreatywne i koraliki w kolorach tęczy, gąbka florystyczna ).
„Pobaw się ze mną”- zabawy muzyczne dla dzieci „Kolorowe kredki”.
„Tęczowe tosty” – zabawa plastyczna. Dziecko dostaje przypieczoną kromkę chleba tostowego na talerzyku oraz czyste, nowe pędzle. Na stole R. rozkłada miseczki, do których dziecko wlewa mleko i zabarwia je barwnikami spożywczymi w kolorach tęczy. Dziecko maluje tęczowe tosty (zgodnie z sekwencją kolorów w tęczy). Tosty można potem zjeść. Smacznego!!!