Materiały na 16 kwietnia 2020r.
Temat na dzień 16.04. 2020r. „Na śmieciarce”
„Uciekająca pszczoła” – zabawa doskonaląca umiejętność szybkiej reakcji na sygnał słowny. Dziecko swobodnie biega, układając ręce jak „skrzydełka” i bzyczy- „jest pszczołą”. Na hasło Rodzica: - Niedźwiedź szuka miodu! Pszczoła zatrzymuje się i nie może się poruszać. Niedźwiedź wnikliwie sprawdza, czy dziecko się nie poruszyło, (zabawę powtarzamy dopóki dziecko jest nią zainteresowane).
„Śmieciarz” – słuchanie opowiadania Olgi Masiuk.
Szczypior jest śmieciarzem! Szczypior jest śmieciarzem! – krzyczał Kuba, biegając po całej sali.
– Zbiera z ulicy kapsle.
– Nie przezywaj go, sam jesteś śmieciarzem
– Elizka stanęła w obronie kolegi. Szczypiorowi łzy zakręciły się w oczach.
– To nie można zbierać kapsli? Były fajne, kolorowe. Bawię się nimi z bratem – powiedział cichutko.
– Proszę pani, proszę pani, Kuba mówi, że Szczypior jest śmieciarzem, a Szczypior płacze, bo nie jest śmieciarzem, tylko może Kuba jest śmieciarzem, skoro tak mówi.
– Zosia szybko wyrzucała z siebie słowa.
Kiedy Szczypior usłyszał, że płacze, rozpłakał się naprawdę. Pani posadziła więc całą czwórkę na dywanie i spokojnie podała Szczypiorowi chusteczkę. Oczywiście, widząc jakieś małe zbiorowisko, natychmiast przytuptał także Tup.
– Czy wiecie, kto to jest śmieciarz? – zapytała Pani.
– Taki ktoś, kto zbiera śmierdzące rzeczy i sam śmierdzi. Fuj!!! – odpowiedział Kuba.
– Wcale nie – zaprotestowała Zosia.
– Sam jesteś fuj!!! Nagle zza okna zaczęły docierać dziwne dźwięki. Tup potuptał do szyby.
– Śmieciara przyjechała! – krzyknął.
Dzieci rzuciły się do okna, a za nimi spokojnie podeszła także Pani. Dwaj panowie w granatowych kombinezonach podsuwali pod wielki samochód pojemniki ze śmieciami. Jeden z pojemników był brudny i lepki, więc wstawili go do samochodu i na jego miejscu umieścili czyściutki, zielony. Na ulicy zapanował porządek. Mężczyźni wsiedli do samochodu i wielkie auto ruszyło.
– To byli śmieciarze – wyjaśniła Pani.
Kuba popatrzył na ulicę. – Teraz jest ładnie i czysto – powiedział.
– Gdyby nie zabrali tych śmieci, pojemnik zapełniłby się szybko, a potem śmieci latałyby po ulicy.
– Widzisz, a ty mówiłeś, że Szczypior to śmieciarz – z żalem odezwała się Elizka.
– Śmieci to jednak nic przyjemnego – odezwał się Tup.
– Chociaż mój kuzyn je lubi, mówi, że ludzie czasem wyrzucają kapustę i marchewki.
– Śmieci to rzeczywiście nic przyjemnego – potwierdziła Pani.
– I często rzeczywiście brzydko pachną, dlatego niektórzy ludzie, gdy chcą kogoś obrazić, nazywają go śmieciarzem. Ale tak naprawdę śmieciarz to ktoś, kto wywozi śmieci, a widzieliście, że panowie, którzy sprzątali przed chwilą ulice, są bardzo potrzebni, żeby było czysto i przyjemnie. Kuba schylił głowę.
– Właśnie – powiedział po chwili.
– I kiedy mówiłem, że Szczypior jest śmieciarzem, to właśnie takiego wspaniałego człowieka miałem na myśli.
Rodzic zadaje dziecku pytania dotyczące wiersza np. Dlaczego Szczypior się rozpłakał?; Jaki samochód zobaczyły dzieci przez okno?; Co robili pracownicy służb komunalnych?; Dlaczego ich praca jest potrzebna?
„Na śmieciarce”- opowiadanie historyjki obrazkowej z wykorzystaniem książki „Księga zawodów”. Dziecko porządkuje zdarzenia, opowiada, jaką drogę przebywają śmieci na wysypisko. Kształtujemy pozytywne postawy ekologiczne.
Proponowana piosenka do wysłuchania Świat w naszych rękach
„Śmieciarki przy pracy” – zabawa ruchowa bieżna. Dziecko biega, naśladuje poruszające się samochody – śmieciarki. Na hasło Kosze! zatrzymuje się, robiąc trzy przysiady (tak jakby opuszczały i podnosiły kosze ze śmieciami) i znowu biega.
„Cienie – chrońmy Ziemię” – zabawa w skojarzenia. Należy przygotować lampę i różne przedmioty (rozgałęziony patyk, kwiatek, plastikową butelkę, słoik, żarówkę, szczoteczkę do mycia zębów lub inne znane dziecku). Rodzic za pomocą światła lampy rzuca na ścianę cienie zgromadzonych przedmiotów. Dziecko widząc obraz (cień na ścianie), odgaduje nazwę przedmiotu i wypowiada się na temat sposobu ochrony przyrody, dowolnie kojarzy.
„Śmieciarka”- praca plastyczna, wykonywanie samochodu śmieciarki. Rodzic powinien przygotować kontur samochodu – śmieciarki oraz nakrętki od plastikowych butelek. Dziecko dowolnie ozdabia tenże kontur (utrwalamy kolory segregowanych odpadów), dorysowuje szczegóły i następnie przykleja koła.
Kolorowanka do wydrukowania Śmieciarka kolorowanka
„Jak wygląda nasza Ziemia?”- oglądanie modelu Ziemi – globusa bądź plansz w atlasie. Pobudzanie u dzieci ciekawości świata.
Proponowana bajka ekologiczna do obejrzenia ekologia