Materiały na 16.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
JAK POWSTAJE CHLEB?
Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bagietka itp.). Dziecko dostaje na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich dostępnych w domu. Smakuje pieczywo, określa jego smak, zapach i kolor.
Następnie dziecko próbuje przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa.
Chleb pszenny, [.jpg, 301.96 kB]razowy [.jpg, 430.91 kB], graham, [.jpg, 23.45 kB] żytni, [.jpg, 32.13 kB]rogal, [.jpg, 22.97 kB]bagietka [.jpg, 25.87 kB], bułka. [.jpg, 38.66 kB]
Dziecko charakteryzuje różne produkty piekarskie – porównuje kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic. prosi dziecko, by używało przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.
„Od ziarenka do bochenka” – filmik opowiadający o powstawaniu chleba.
„Skąd się bierze chleb?” – rozmowa na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic zadaje dziecku pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które Ci smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Rozpoznaje kawałki pieczywa po smaku (z zamkniętymi lub zawiązanymi oczami), opisuje ich smak.
„Młyny” – R. pokazuje dzieciom zdjęcia młynów (wodny, [.jpg, 18.71 kB]elektryczny [.jpg, 90.34 kB]), dzieci je porównują, szukają podobieństw i różnic.
„Od ziarenka do bochenka” – praca z Kartą Pracy str.38, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi.
Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba – usprawnianie aparatu mowy. Dziecko dostaje kawałek chleba ze skórką. Dziecko przeżuwa, mlaszcze, gryzie skórkę, oblizuje się itp.
Rytmiczne zabawy- zaproś dziecko do zabawy przy muzyce Rytmiczna rozgrzewka w podskokach
Zabawa manualna – wypieki z masy solnej .
Można też zaproponować dziecku wspólne przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba w warunkach domowych.
Podczas wypieków można umilić sobie czas śpiewając piosenkę „Chleb dla Ciebie”. [.mp3, 3.94 MB]