Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 16.04.2020r.

Propozycje do wykorzystania

JAK POWSTAJE CHLEB?

Degustacja różnego rodzaju pieczywa (pszenne, żytnie, razowe, bułka, rogal, bagietka itp.). Dziecko dostaje na talerzykach kawałeczki różnego rodzaju produktów piekarskich dostępnych w domu. Smakuje pieczywo, określa jego smak, zapach i kolor.

Następnie dziecko próbuje przyporządkować kawałki pieczywa danym bochenkom (przedstawionym na zdjęciu lub rzeczywistych) i podać nazwy różnego rodzaju pieczywa.

Chleb pszenny,razowy, graham, żytni,rogal,bagietka, bułka. 

Dziecko charakteryzuje różne produkty piekarskie – porównuje kolor, wielkość, strukturę i kształt (rogalik, podłużny, owalny itd.). Rodzic. prosi dziecko, by używało przy opisywaniu jak największej liczby przymiotników.

„Od ziarenka do bochenka – filmik opowiadający o powstawaniu chleba.

„Skąd się bierze chleb?” – rozmowa na temat różnych rodzajów mąki, z której pozyskuje się produkty piekarskie. Rodzic zadaje dziecku pytania: Skąd się bierze chleb? Czy wszystkie rodzaje pieczywa, które Ci smakowały, były zrobione z mąki pszennej? Z czego wytwarza się to pieczywo? Jakie rodzaje mąki jeszcze wyróżniamy? (ziemniaczana, żytnia, razowa, kukurydziana, jaglana, lniana). Rozpoznaje kawałki pieczywa po smaku (z zamkniętymi lub zawiązanymi oczami), opisuje ich smak.

„Młyny” – R. pokazuje dzieciom zdjęcia młynów (wodny,elektryczny), dzieci je porównują, szukają podobieństw i różnic.

„Od ziarenka do bochenka” – praca z Kartą Pracy str.38, doskonalenie sprawności manualnej i percepcji wzrokowej, dostrzeganie związków przyczynowo-skutkowych, budowanie wypowiedzi.

Zabawa logopedyczna z kawałkiem chleba – usprawnianie aparatu mowy.  Dziecko dostaje kawałek chleba ze skórką. Dziecko przeżuwa, mlaszcze, gryzie skórkę, oblizuje się itp.

Rytmiczne zabawy- zaproś dziecko do zabawy przy muzyce Rytmiczna rozgrzewka w podskokach

Zabawa manualna – wypieki z masy solnej .

Można też zaproponować dziecku wspólne  przygotowywanie ciasta na chleb, wypiek chleba w warunkach domowych.

Podczas wypieków można umilić sobie czas śpiewając piosenkę Chleb dla Ciebie”.