Materiały na 15.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
LATO
Powitanie przy piosence „Najpierw skłon”.
„Lato, lato” – R. przynosi kartki z kalendarza z miesiącami: CZERWIEC, STYCZEŃ, GRUDZIEŃ, WRZESIEŃ. Prosi dziecko, by poukładało kartki zgodnie z kolejnością występowania miesięcy w roku. Pyta: W jakim miesiącu rozpoczyna się lato? Dziecko stara się wskazać odpowiednią kartkę. R. pyta, czy dziecko wie, którego dnia rozpoczyna się astronomiczne lato.
„Pory roku i miesiące”- po wysłuchaniu piosenki dziecko przy pomocy rodzica próbuje ustalić ile miesięcy ma rok i wskazać miesiące należące do każdej pory roku.
„Z czym kojarzy się lato?” – technika niedokończonych zdań, zabawa z piłką. R. pyta dziecko, z czym kojarzy mu się lato. Rzuca piłkę do dziecka i zaczyna zdanie: Lato kojarzy mi się… Dziecko łapie piłkę i kończy wypowiedź.
„Zagadkowe lato”- rozwiązywanie zagadek związanych z latem.
„Po czym można poznać lato?” – praca plastyczna doskonaląca umiejętność przekazywania informacji w formie graficznej, ekspresja twórcza. Dziecko dostaje kartkę papieru i rysuje to, co kojarzy mu się z latem.
Tato, czy już lato? – praca z wierszem Beaty Szelągowskiej. R. czyta wiersz:
„Tato, czy już lato?”- Beata Szelągowska
Powiedz, proszę! Powiedz, tato,
Po czym poznać można lato?
Skąd na przykład wiadomo, że już się zaczyna?
Po prostu:
Po słodkich malinach,
Po bitej śmietanie z truskawkami,
Po kompocie z wiśniami,
Po życie, które na polach dojrzewa,
Po słowiku, co wieczorem śpiewa,
Po boćkach uczących się latać,
Po ogrodach tonących w kwiatach,
Po świerszczach koncertujących na łące,
Po wygrzewającej się na mleczu biedronce,
Po zapachu skoszonej trawy i róż,
I już!
Rodzic ponownie czyta tekst i prosi dziecko o zapamiętanie obiektów wymienionych przez tatę i kojarzących się z latem. Po skończeniu czytania dziecko wymienia obiekty, o których była mowa w utworze. R. prosi dziecko, aby przedstawiło rezultaty swojej pracy plastycznej. Dziecko opowiada, co narysowało. R. ponownie czyta wiersz i po słowach: Po zapachu skoszonej trawy i róż…, prosi dziecko o kontynuowanie treści. W tym celu dziecko wykorzystuje nazwy tego, co narysowało, np. po szaleństwach w basenie, po zabawach na piasku.
„Lato płynie do nas” – nauka piosenki i zabawa ruchowa. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica. R. włącza nagranie.
„Lato płynie do nas” - sł. Jan Zuchora, muz. Krystyna Kwiatkowska
Raz, dwa, raz i dwa, (dziecko klaszczą)
słońce idzie drogą. (rysuje w powietrzu słońce)
Z górki chmurki biegną dwie,
śpieszą się jak mogą. (biegnie w miejscu)
Ref.: Hop! Hop! – słychać w koło. (dziecko podskakuje z rękami na biodrach, rodzic robi obrót)
Hop! Hop! – echo woła. ( rodzic podskakuje z rękami na biodrach, dziecko robi obrót)
Po jeziorze łódka mknie, (bujają się, trzymając za ręce)
lato płynie do nas.
Raz, dwa, raz i dwa, (dziecko i rodzic - klaszczą)
nadszedł czas zabawy, (tańczą w kółko, trzymając się za ręce)
pędzi, goni w polu wiatr, (biegną w miejscu)
chce się z nami bawić. (tańczą w kółko, trzymając się za ręce)
Ref.: Hop! Hop!…. (jak wyżej)
Raz, dwa, raz i dwa, (uderzają w ręce rodzica)
wiatr wesoło pląsa, (tańczą w kółko)
w górze, w chmurze, w ciszy pól (podskakują na palcach w rytm piosenki)
dzwoni śpiew skowronka.
Ref. Hop! Hop!….
Malowanie bańkami- zabawa plastyczna. R. zabarwia płyn do baniek farbami lub barwnikami spożywczymi. Dziecko robi bańki bardzo blisko dużej kartki – rozpryskuje zabarwiony płyn i w tej sposób tworzy barwne kompozycje.
„Letnie memo” – zabawa doskonaląca pamięć świeżą. Rodzic wraz z dzieckiem może wykonać letnie memo rysując na karteczkach proste symbole kojarzące się z latem. Pamiętajcie o tworzeniu par symboli (np. dwie karteczki ze słoneczkiem).Ilość par według uznania. Pamiętajcie ,że zabawa jest ciekawsza, jeśli par jest dużo. Karteczki zostają ułożone dnem do dołu na dywanie. Dziecko gra w grę z rodzicem lub rodzeństwem. Szukamy identycznych karteczek. Wygrywa osoba, która zbierze ich najwięcej. Miłej zabawy!
„Zabawa ruchowa z piłką” – tworzenie rymów do słów związanych z latem, doskonalenie słuchu fonemowego. R. podaje wyraz kojarzący mu się z latem, np. słońce – rzuca piłkę do dziecka. Dziecko łapie piłkę i podaje rym do usłyszanego słowa. Następnie podaje piłkę do rodzica i wymienia przy tym inne słowo, które jemu kojarzy się z latem. Zabawa może być kontynuowana także w wariancie z głoską w nagłosie. Dziecko łapiące piłkę i wymienia głoskę, na którą zaczyna się wyraz podany przez rodzica, i wymyśla słowo z tą głoską).
Na zakończenie można powtórzyćzabawę z piosenką „Lato płynie do nas”