Materiały na 14.04.2020
Propozycje do wykorzystania
NA POLU
- Skojarzenia ze słowem wieś – rodzic podaje skojarzenie ze słowem „wieś” i prosi dziecko o podanie własnego skojarzenia. Zabawa trwa do wyczerpania skojarzeń.
- „Słoma i siano” – porównywanie zdjęć słomy [.jpg, 500.06 kB] i siana [.jpg, 469.76 kB], [.jpg, 469.76 kB] czytanie globalne. Rodzic wprowadza do czytania globalnego wyrazy: siano i słoma. Pyta dziecko, czym różni się słoma od siana (siano – wysuszona trawa, pożywienie dla zwierząt, słoma – odpadowy materiał po koszeniu zboża, siano – bardziej miękkie, słoma – szorstka, siano – zielone, słoma – żółta). W razie możliwości R. udostępnia dziecku siano i słomę do polisensorycznego poznania (jeśli to niemożliwe).
Praca z książką, karty pracy:
str.37a – poszerzanie wiedzy ogólnej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi. Rozmowa na temat różnych narzędzi i maszyn rolniczych oraz bezpieczeństwa podczas ich wykorzystywania. R. określa przeznaczenie narzędzi i maszyn widocznych na zdjęciach.
„Do czego służy strach na wróble [.jpg, 2.39 MB]?” – rozmowa kierowana. R. zadaje dziecku pytania: Do czego służy strach na wróble na polu? Kogo ma odstraszać? Dlaczego odstrasza się ptaki z pól? Co takiego robią? Co wyjadają ptaki na polach?
„Myszy z siana” – praca plastyczna. Do wykonania pracy są potrzebne koszulki do segregatorów, siano, druciki kreatywne, klej, nożyczki i papier kolorowy. Dziecko wypychają koszulki sianem i przewiązują nitką tak, by powstały myszki. Następnie doklejają ogonki z drucików kreatywnych, oczy i uszy z papieru.
„Od ziarenka do bochenka” – opowieść ruchowo-naśladowcza połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi:
– Pociąg: Jedziemy dziś do gospodarstwa rolnego pociągiem (ciuch, ciuch, ciuch – naśladowanie odgłosów). Przekonamy się, jak wygląda życie na wsi…
– Koniki: Jedziemy na konikach do pana rolnika (odgłos kląskania).
– Praca rolnika: Najpierw rolnik sieje zboże (siejeje, siejeje, siejeje), deszcz pada na pole (kap, kap, kap), potem zboże rośnie i dojrzewa, a wietrzyk śpiewa (szszszsz). Słońce grzeje całe lato (uf, uf, uf), nastała pora zbiorów, już na pole wjeżdża kombajn (wrrrr, wrrrrrrr, wrrrrrr). Kombajn przesypuje ziarno na wozy (szszszszsz), rolnik wiezie ziarno ciągnikiem do młynarza (wrrrr, wrrrrr, wrrrr).
– Młyn: Młynarz w młynie zmiele ziarnka (szerokie otwieranie ust i kręcenie szczęką), z ziaren powstanie mąka. Aaaa– psik! Wpadła do nosków! Mąka jest gotowa, do piekarni jedziemy samochodem (brum, brum, brum). Nocą, kiedy dzieci śpią (sen – chrapanie), piekarz piecze z mąki chleb i bułki (naśladowanie ruchu wyrabiania ciasta). – Piekarnia: Z samego rana samochody (brum, brum) z piekarni ruszają do sklepów, by dostarczyć pieczywo. Uwaga, jeszcze gorące (parzy – dmuchanie), ale jak pięknie pachnie (wąchanie – głęboki wdech i wydech). – Pociąg: Wracamy pociągiem (ciuch, ciuch ciuch) do domu.
Zabawa muzyczna do piosenki ludowej „Zasiali górale [.mp3, 5.43 MB] „– osłuchanie z piosenką ludową. Dziecko naśladuje zaproponowane ruchy.
(Trojak) Zasiali górale sł. i muz. Tradycyjne
Zasiali górale owies, owies, (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)
Od końca dokońca, tak jest, tak jest!
Zasiali górale żyto, żyto, (wolny ruch ręki – rozrzucanie ziaren raz w prawo, raz w lewo)
Od końca do końca wszystko, wszystko!
A mom ci ja mendelicek, ( rytmiczne uderzanie w kolana)
W domu dwa, w domu dwa! (rytmiczne klaskanie)
U sąsiada śwarnych dziewuch (rytmiczne uderzanie w kolana)
Gromada, gromada. (rytmiczne klaskanie) itd.
A mom ci ja trzy mendele,
W domu dwa, w domu dwa!
Żadna mi się nie podoba,
Tylko ta, tylko ta!
Zasiali górale owies, owies,
Od końca do końca, tak jest, tak jest!
Pożęli górale żytko, żytko,
Od końca do końca wszystko, wszystko.
A na polu góraleczek
Gromada, gromada,
Czemużeś się wydawała,
Kiejś młoda, kiejś młoda?
Czemużeś się wydawała,
Kiejś mała, kiejś mała?
Będzie z ciebie gospodyni
Niedbała, niedbała!
Zabawa matematyczna – sprawdzanie długości pojedynczych źdźbeł siana, szeregowanie, układanie źdźbeł od najmniejszego do największego, od największego do najmniejszego itd. (źdźbła siana można zastąpić nitkami o różnej długości).
Na zakończenie można zaproponować dziecku malowanie obrazu "Pejzaż wiejski"
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola.
Praca z książką, karty pracy:
str.37b – doskonalenie zdolności grafomotorycznych, spostrzegawczości, koordynacji wzrokowo-ruchowej, przeliczanie.