Materiały na 12.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
CO JEDZĄ I KIEDY ŚPIĄ ZWIERZĘTA?
Marszowe powitanie przy piosence „Maszerują mrówki”
„Tańcobajka- taniec Czerwonego Kapturka” - dziecko tańczy taniec Czerwonego Kapturka. R. pyta dziecko: Pamiętasz zwierzę, które wystąpiło w baśni „Czerwony Kapturek”? Czy wilk naprawdę mógłby połknąć człowieka? Co jada wilk? Jak zachowywać się w lesie? Co robić na wypadek kontaktu z nieznanym zwierzęciem? Jakie inne groźne zwierzęta oprócz wilka można spotkać w lesie?
„Przysłowia o wilkach” – R. odczytuje przysłowie. Zadaniem dziecka jest zastanowić się nad znaczeniem powiedzeń i podjąć próbę wyjaśnienia ich znaczenia.
– Nie wywołuj wilka z lasu.
– Wilk syty i owca cała.
– Nosił wilk razy kilka, ponieśli i wilka.
– Natura ciągnie wilka do lasu.
– Wilk w owczej skórze.
– Człowiek człowiekowi wilkiem.
„Wilk”- [.pdf, 291.09 kB]doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
„Łańcuch pokarmowy” . R. pyta dziecko, czym jest łańcuch pokarmowy i dlaczego się tak nazywa. Rodzic z dzieckiem oglądają ilustracjełańcuch pokarmowego. [.jpg, 75.96 kB] Dzieci wymyślają swoje łańcuchy – po kolei podają nazwy zwierząt i roślin, które w nich występują.( inne przykłady łańcuchów pokarmowych) [.jpg, 264.25 kB]
Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 32 a – poszerzanie wiedzy na temat tego, co jedzą zwierzęta, doskonalenie zdolności grafomotorycznych i koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Zestaw ćwiczeń gimnastycznych- „Naśladujemy zwierzęta”
„Zwierzęta aktywne nocą” R. zadaje dziecku pytania: Czy wszystkie zwierzęta są aktywne nocą? Jakie znasz zwierzęta aktywne nocą ? Następnie pokazuje zdjęcia: [.pdf, 294.85 kB] sowy, ćmy, nietoperza, lisa, dzięcioła, niedźwiedzia, motyla, wilka, zająca. Prosi dziecko o wybranie zwierząt, które są: aktywne w nocy, aktywne w dzień, aktywne w dzień i w nocy. R. wspólnie z dzieckiem tworzy wykres Venna: rysuje na dużym arkuszu papieru dwa okręgi z częścią wspólną, a dziecko wkleja zdjęcia w odpowiednie miejsca. R. pyta dziecko: Czym charakteryzują się zwierzęta aktywne nocą? (mają duże oczy, żeby wychwytywać dużą ilość światła, duże uszy – zjawisko echolokacji, bardzo dobrze rozwinięty zmysł węchu).
Praca z Kartą Pracy nr 4. str.32 b – poszerzanie wiedzy przyrodniczej, doskonalenie zdolności grafomotorycznych.
„Nietoperz” – R. prosi dziecko o narysowanie na kartce nietoperza. Następnie dziecko porównuje swój rysunek zzdjęciem ilustrującym nietoperza [.jpg, 23.95 kB]. Szuka podobieństw i różnic między rysunkiem a rzeczywistym wyglądem nietoperza. R. inicjuje rozmowę na temat stereotypów dotyczących nietoperzy – wkręcają się we włosy, żywią się krwią – i je obala. R. pyta dziecko: Dzięki jakiemu zjawiskowi nietoperze mogą poruszać się swobodnie po ciemku? Tłumaczy mu istotę zjawiska echolokacji (Nietoperz wysyła dźwięk, który odbija się od przeszkody i trafia do jego uszu. Na tej podstawie zwierzę może oceniać położenie przedmiotów).
„Ciekawostki o Nietoperzach” – zachęcamy do wysłuchania krótkiegoaudioboka o nietoperzach, dzięki któremu poznamy ciekawostki na temat tego dziwnego zwierzątka.