Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 11.05.20r.

Propozycje do wykorzystania

 

INSTRUMENTY DAWNIEJ I DZIŚ

 

„Skąd pochodzą dźwięki?” – rozpoznawanie instrumentów po odgłosach. Dziecko zamyka oczy, a R. włącza dźwięki: rogu, skrzypiec, trąbki, puzonu, saksofonu, marakasów, trójkąta, bębna, fletni pana, gitary elektrycznej). R. pyta, co łączy te dźwięki. (To dźwięki instrumentów). Dziecko próbuje podać nazwy instrumentów na podstawie wydawanych przez nie dźwięków.

 

„Dawne instrumenty” – R. opowiada dziecku, że jednym z pierwszych instrumentów, jakich używał człowiek, było jego własne ciało – klaskał, tupał, wydawał różne okrzyki. Następnie wykorzystywano przedmioty codziennego użytku, tworząc z nich proste instrumenty. R. prezentuje zdjęcia kilku dawnych instrumentów.

 

„Pradawny rytm” – praca z książką cz.4, str.14a, ćw. 1, odczytywanie i kontynuowanie rytmów.

 

„Instrumenty wokół nas” – zabawa muzyczna, wydobywanie muzyki z przedmiotów codziennego użytku. Zadaniem dziecka jest poszukanie i wybranie jakiegoś przedmiotu w domu, który wydaje interesujący dźwięk. Następnie dziecko prezentuje brzmienie swojego „instrumentu”.

 

„Mój pradawny instrument” – praca plastyczna z wykorzystaniem papierowych talerzy i makaronu. R. wycina środek papierowego talerza tak, by została jedynie obręcz. Zadaniem dziecka jest oklejenie kolorowym papierem obręczy a następnie przywiązanie makaronu (rurki) do żyłek / sznurków i do obręczy. W ten sposób powstała jedna z afrykańskich ozdób, a jednocześnie instrument. Gdy dziecko porusza instrumentem, rurki makaronu uderzają jedna o drugą i grzechoczą.

 

„Jakie znasz instrumenty?” – prezentacja instrumentów. R. prezentuje instrumenty na zdjęciach, a dziecko próbuje podać ich nazwy (gitara, flet, obój, wiolonczela, róg, puzon, trąbka, skrzypce, kontrabas)

 

„Czego brakuje?” – zabawa utrwalająca nazwy instrumentów i ćwicząca pamięć. R. kładzie na środku zdjęcia instrumentów, następnie kolejno od prawej do lewej wskazuje instrumenty, a dziecko podaje ich nazwy. Powtarza tę czynność kilkakrotnie, za każdym razem zakrywając jeden obrazek. Zadaniem dziecka jest zapamiętanie, co było na danym obrazku, i wypowiedzenie nazwy instrumentu, gdy R. na niego wskazuje (Uwaga! Nie wolno zmieniać kolejności ilustracji).

 

„Z jakiej rodziny?” – R. odgrywa mini teatrzyk ze zdjęciami, np. wiolonczeli i puzonu. Opowiada, że są to rodzice z dwóch rodzin instrumentów, którzy pogubili członków rodziny. Proszą o pomoc dziecko. Wiolonczela pyta, czy dziecko wie, po czym rozpoznać jej rodzinę. Dziecko próbuje podać swoje pomysły, a wiolonczela wyjaśnia, że jej rodzina to instrumenty strunowe. Pyta, czy dziecko wie, co to oznacza. Puzon z kolei mówi, że jego rodzina to instrumenty dęte.

 

Praca książką cz.4, str.14a, ćw.2 - wprowadzenie podziału instrumentów na dęte i strunowe, klasyfikowanie instrumentów.

 

„Dęty czy strunowy?” – R. ponownie włącza nagranie z początku i prosi, by dziecko klasnęło wtedy, gdy usłyszy instrument, który jest wg nich instrumentem dętym.

 

„Ile nutek?”praca z książką cz.4, str.14b, analiza słuchowa nazw instrumentów, doskonalenie percepcji słuchowej i wzrokowej, przeliczanie.

 

„Czasem słońce czasem deszcz” – opowiadanie Pani Muzyki (K. Szczerbakowska-Biniszewska według Programu Kraina Muzyki). R. czyta dziecku tekst:

 

Dawno, dawno temu w Krainie Muzyki żyli szczęśliwi mieszkańcy. Codziennie świeciło słońce, wszędzie rosły nutki, a każdy mieszkaniec krainy grał na instrumencie, śpiewał i tańczył. Nawet psy zamiast szczekać gwizdały. Wszystkim żyło się miło, więc w Krainie Muzyki brzmiały same wesołe melodie. Do czasu! Pewnego dnia do wesołej Krainy przybyła smutna wróżka Kropelka. Pozazdrościła mieszkańcom szczęścia i wesołości, zrzuciła na całą krainę deszcz. Padał wiele dni i nocy, przez co nutki nie rosły już tak szybko, a mieszkańcy byli bardzo smutni. Zaczęli też grać smutne melodie. Na szczęście o smutnym losie muzyków usłyszała dobra wróżka – Pani Muzyka. Swoimi wesołymi czarami złagodziła smutne zaklęcie wróżki Kropelki. Od tej pory w Krainie Muzyki czasem świeci słońce, a czasem pada deszcz.

 

Po przeczytaniu tekstu R. zadaje dziecku pytania: Jak nazywa się miejsce, o którym czytałam? Dlaczego jej mieszkańcy na początku byli bardzo szczęśliwi? Kto odwiedził Krainę Muzyki? Jak dziś jest w Krainie Muzyki? R. tłumaczy dziecku, że w Krainie Muzyki smutek nazywa się moll, a wesołość – dur. R. włącza dwa fragmenty utworów muzycznych (moll i dur). Prosi dziecko, by spróbowało ocenić ich nastrój.

 

Hymn krainy muzyki – nauka piosenki, sł i muz. Aleksandra Chmielewska i Karolina Szczerbakowska- Biniszewska   

 

Gdy w przedszkolu gra muzyka – tańcujemy wkoło.  (obrót z rękoma na biodrach)

Nie ma ciszy, nie ma nudy – bardzo jest wesoło! (kręcenie palcem wskazującym)

 

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest!  (wskazujemy na każde dziecko)

 

Szybkie, skoczne pioseneczki – wszyscy uwielbiamy,  (szybki bieg w miejscu)

 A przy wolnych – jak żółwiki wolno się ruszamy.  (powoli kroczymy)

 

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

 

Trąbka, flecik i fortepian – grają dziś od rana:  (naśladujemy grę na trąbce ,flecie,   fortepianie)

Trutu, tu tu, fiju, fiju, bum, bum, na, na, na

 

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

 

Lecz, żeby na instrumentach grać,  (rozkładamy ręce)

Trzeba się na muzyce znać,

Rozumieć cały nutowy świat  (kreślimy koło w powietrzu)

Ty rozumiesz? (pokazujemy na kolegów)

On rozumie? Bo ja TAK!  (pokazujemy na siebie)

Wszystkie te muzyczne sprawy – to nie tajemnica, (kręcimy palcem wskazującym)

Dzięki naszej ulubionej – Pani Muzyce! (krzyżujemy ręce jak do objęcia się)

 

Ref.: I każdy z nas dobrze wie, Kraina Muzyki wspaniała jest! (wskazujemy na każde dziecko)

 

„Skąd dochodzi dźwięk?” – wskazywanie kierunku, z którego dochodzi dźwięk. Dziecko siedzi z zamkniętymi oczami. R. gra na dowolnym instrumencie. Dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego dochodzi dźwięk.

 

 „Ile razy zagram?” – rozpoznawanie instrumentów, ilustrowanie i odtwarzanie rytmów. R. ukrywa się i prosi dziecko, aby uważnie słuchało, na jakim instrumencie będzie grał i ile razy w niego uderzy. (dowolny przedmiot). Dziecko podaje nazwę instrumentu i układa przed sobą tyle patyczków, ile usłyszało dźwięków. Następnie R. wystukuje prosty rytm i układa go za pomocą patyczków. Dziecko odtwarzają rytm, klaszcząc.