Materiały na 1.04.2020r.
Propozycje do wykorzystania
CZY ŚWINIA TO BRUDNE ZWIERZĘ?
„Świnki w bajkach”
R. prosi dziecko o wymienienie znanych bajek, w których występują świnki (Babe – świnka z klasą, Kubuś Puchatek, Trzy małe świnki, Świnka Peppa).
Dziecko ogląda wspólne z R. fragmenty bajek i rozmawia o świnkach z filmu: gdzie żyją, jak wyglądają, jakie mają przygody.
Na koniec przypomina sobie domki, w których mieszkały świnki z bajki Trzy małe świnki.
„Domki trzech świnek” – praca plastyczna
Dziecko tworzy domki dla świnek z różnych materiałów: papierowych prostokącików imitujących cegły, gałązek drzew i wykałaczek, drewienek, wycina z papieru szablony trzech domków, następnie wykleja je materiałami, które wystąpiły w utworze. Ozdabia prace według własnego pomysłu.
„Ciekawostki o świnkach”
R. pyta dziecko: Czym różniły się świnki z bajek od prawdziwych świń? Gdzie mieszkały trzy małe świnki, gdzie mieszkają prawdziwe świnie?
R. przekazuje dziecku ciekawostki o świniach, np. świnie wchodzą do błota, by się ochłodzić, podobnie jak kury nie mają gruczołów potowych, są obdarzone doskonałym węchem (podobnie jak psy), są bardzo inteligentne (mają wyższy iloraz inteligencji niż psy).
„Brudna świnka” – praca plastyczna.
Dziecko wycina kontury świni wydrukowane na różowym papierze. Ozdabia świnki palcami przy użyciu kremu czekoladowego i płatków owsianych.
„Malowanie w błocie” – praca plastyczna.
Dzieci malują różową kartkę brązową farbą. Następnie za pomocą patyczka do uszu lub palca rysują w farbie sylwetkę świni.
„Zwierzątka z podwórka” – zabawa ruchowo-słuchowa.
R. zaprasza dziecko do zabawy, włącza nagranie z dźwiękami wydawanymi przez wiejskie zwierzęta (świnia, koń, gęś, kogut, owca). Przed włączeniem każdego nagrania wypowiada zdanie: Gospodarz dał zwierzętom jeść. Zwierzątko się cieszy. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie słyszanego odgłosu i poruszanie się, jak to zwierzę, wydając odpowiedni odgłos.
„Szukanie ogonków” – zabawa manualna.
R. wrzuca do naczynia z różnymi ziarnami (bądź do pudełek z zabawkami) kawałki zwiniętych drucików kreatywnych. Przygotowuje kilka sylwet świni. Dziecko szuka ogonków i przykleja je do rysunków za pomocą pęsety.
Zabawa ruchowa przy piosence „Dziwne rozmowy”.
„Świnka” – rysowany wierszyk