Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 09.04.2021r.

W GOSPODARSTWIE EKOLOGICZNYM

 

Poranna rozgrzewka

 

„Co to są produkty ekologiczne?”

R. pokazuje obrazki produktów [.pdf, 240.99 kB] ze znaczkami ekologicznymi. Zadaniem dziecka jest zauważyć znaczki. R. zadaje pytanie: Co te znaczki nam mówią? O czym informują? Dziecko próbuje odpowiedzieć. R. pokazuje dziecku znaczek EKO  i mówi, że za chwilę obejrzy film. Przed nim 2 zadania:

1.Patrz uważnie i wypatruj takich znaczków. Słuchaj uważnie, co one oznaczają.

2.Zaobserwuj, skąd się biorą produkty, na które przykleja się takie znaczki.

 

„Skąd się biorą produkty ekologiczne?” – film edukacyjny.

Rozmowa na temat filmu. Uogólnienie znaczenia symbolu.

Dziecko opowiada co było na filmie, próbuje ustalić odpowiedzi na dwa wcześniejsze zadania.R. pokazuje różne znaczki EKO [.pdf, 145.88 kB] i uogólnia ich znaczenie.

Pożywienie dla ludzi jest robione z roślin albo zwierząt. Ważne jest to, by te rośliny i zwierzęta były zdrowe – bo wtedy my będziemy zdrowi. Taki znaczek mają te produkty z roślin i zwierząt, które karmi się, najzdrowszym dla nich, naturalnym pokarmem. Naturalnym, czyli takim, które nie ma, żadnych sztucznych, niezdrowych dodatków.

 

Rozwiązanie zagadki połączone z  zabawą konstrukcyjną.

Co to jest? Jest pomarańczowa i wiele witamin w sobie chowa? (marchewka). R. przynosi dziecku marchewkę, deseczkę, nóż i pomaga pokroić w plasterki. Dziecko układa obrazek z marchewki i mówi dlaczego marchewka jest zdrowa i trzeba ją jeść. Następnie wspólnie z R. zjada marchewkę.

 

Jak wygląda zdrowie? – opowiadanie.

Prawie wszystkie przedszkolaki poszły już do domu. Tylko Nikola, Tosia i Zuzia siedziały na dywanie, czekając na rodziców.

– Moja babcia hoduje kozę. Zjadła mi kawałek bluzki – powiedziała Zuzia.

– Babcia zjadła ci bluzkę? – spytała z niedowierzaniem Nikola

.– Nie babcia, tylko koza – zaśmiała się Zuzia. Nikola z Tosią też zaczęły się śmiać.

– A moja prababcia hoduje zdrowie – oznajmiła Tosia po chwili.

– Zdrowia nie można hodować – zaprotestowała Zuzia.

– A właśnie że można! – upierała się Tosia.

– Zmyślasz! I pewnie nawet nie masz prababci!

– Tosia ma prababcię – broniła przyjaciółki Nikola.

– I ja do niej z Tosią pojadę. W sobotę. Zuzia chciała jeszcze coś powiedzieć, lecz przyszedł po nią tata.

– Twoja prababcia naprawdę hoduje zdrowie? – spytała Nikola, kiedy Zuzia wyszła z sali.

– Naprawdę – potwierdziła Tosia. Ale na pytania Nikoli, jak zdrowie wygląda, skąd prababcia je wzięła i gdzie je hoduje, odpowiadała tylko:

– Sama zobaczysz. Nikola nie mogła się doczekać soboty. Bardzo chciała poznać panią Zosię – prababcię Tosi. Koleżanka tyle o niej opowiadała. I przywoziła pyszne ciastka, które piekła z prababcią. Mama Tosi mówiła, że prababcia Zosia ma osiemdziesiąt dwa lata i bardzo dobrze się trzyma. Ale nie powiedziała, czego się trzyma. Pewnie tego zdrowia, które hoduje. „Ciekawe, jak wygląda zdrowie? – zastanawiała się Nikola. – Może jak kolorowy balonik, który wesoło podskakuje w powietrzu, a pani Zosia trzyma przymocowany do niego złoty sznurek?” W sobotę rano tata Tosi zawiózł dziewczynki do prababci. Starsza pani mieszkała w małym drewnianym domu otoczonym ogródkiem. Miała siwe włosy, pomarszczoną twarz i miły uśmiech. Nikola od razu ją polubiła.

– Chodźcie, dziewczynki, do kuchni. Właśnie zrobiłam sok z marchewki i jabłek. Trzeba pić szybko, bo witaminy uciekają. – Pani Zosia nalała im soku z dzbanka. Tosia wypiła wszystko od razu, a Nikola wpatrywała się w zawartość szklanki.

– Dlaczego nie pijesz? Nie lubisz soku? – spytała pani Zosia.

– Lubię, ale chcę zobaczyć, jak uciekają witaminy.

– Nie zobaczysz – odezwała się Tosia – one są bardzo malutkie.

– Malutkie, lecz niezbędne dla zdrowia – dodała prababcia. „Aha, to znaczy, że tę resztę soku w dzbanku pani Zosia zostawiła dla zdrowia – pomyślała Nikola. – Ciekawe, gdzie to zdrowie jest?” Ale zamiast zanieść sok zdrowiu, prababcia wstawiła dzbanek do lodówki.

– Wiesz, że witaminy są w owocach, warzywach, orzechach, jajkach, twarogu i w różnych innych rzeczach do jedzenia? – spytała Nikolę Tosia

.– A w cukierkach? – zaciekawiła się Nikola.

– W cukierkach nie ma – odpowiedziała Tosia.

– A szkoda. Nikola pomyślała, że to nawet dobrze, bo jeśli zdrowie potrzebuje witamin, a w cukierkach ich nie ma, to nie musiałaby dzielić się cukierkami ze zdrowiem. Mogłyby z Tosią wszystko zjeść same. Jeśli oczywiście miałyby jakieś cukierki. Niestety, rodzice nie dali im słodyczy na drogę.

– Macie ochotę na coś słodkiego? – spytała prababcia.

– No pewnie – ucieszyła się Tosia.

– Wobec tego upieczemy ciasteczka. Bez cukru.

– Ale przecież miały być słodkie – przypomniała Tosia.

– Będą słodkie, zobaczysz. I rzeczywiście były. Bez cukru, za to z daktylami i orzechami. Pyszne. No i Nikola z Tosią prawie same je upiekły. Prababcia tylko trochę im pomagała. Dobrze było Nikoli u pani Zosi, tylko ciągle jeszcze nie widziała zdrowia. Zdobyła się wreszcie na odwagę i spytała:

– A gdzie jest zdrowie?

– Zdrowie? – zdziwiła się pani Zosia.

– Bo Tosia mówiła, że pani hoduje zdrowie.

– A, już rozumiem. – Prababcia się uśmiechnęła.

– Zdrowie jest w ogródku. Chcecie wiedzieć, jak wyglądało zdrowie? Było żółte jak gruszki, fioletowe jak śliwki, pomarańczowe jak marchewki, zielone jak pietruszka i koperek, słodkie jak maliny, soczyste jak jabłka, ostre jak szczypiorek, pełne energii jak Tosia i Nikola ganiające się między drzewami i roześmiane jak pani Zosia.

 

Po przeczytaniu opowiadania R. pyta: Kto wybrał się do prababci i w jakim celu? Co dziewczynki zrobiły pysznego? Gdzie prababcia hoduje zdrowie? Jakie jeszcze produkty, oprócz tych wymienionych, są zdrowe?

Piramida żywienia [.pdf, 59.62 kB]

R. rozcina obrazek, docina jeden pusty pasek (najdłuższy), odwraca paski, dziecko losuje, opowiada co jest na pasku i dlaczego ważne jest jedzenie tych produktów. Układa piramidę. R. zadaje pytania:

-Jakich produktów powinniśmy jeść najwięcej?

-Czego nie może zabraknąć w naszym jadłospisie?

 

Skacząca piosenka [.mp3, 4.15 MB] – zabawa ruchowa

R. wraca do piramidy i zadaje pytanie „Czego brakuje na ostatnim pasku?”, pomaga dziecku dojść do wniosku, że ruchu. Dziecko uzupełnia pasek dorysowując sporty na ostatnim pasku.