Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Materiały na 08.04.2021r.

WIOSNA W POLU

 

Poranna rozgrzewka

 

„Wiosenny krajobraz” – wypowiedzidzieci z wykorzystaniem KP3.45–46. Dziecko na podstawie ilustracji opowiada, co się dzieje wiosną w polu (orka, siew zbóż), wymienia kwiaty i rośliny (sasanka, krokus, leszczyna, wierzba). Dokonuje analizy słuchowej nazw roślin – głoskowej. R. prezentuje zdjęcia lub naturalne okazy (krokusa i kwitnącej leszczyny). Następnie dziecko rozcina obrazki po liniach i składa ponownie.

 

„Wiosna w polu” – zabawy muzyczne.

–„Jedziemy na pole” – zabawa taneczna do utworu „Furman [.mp3, 1.87 MB]”.

Dziecko słucha piosenki, podczas zwrotki siedzi, na refren wstaje i porusza się jak konik.

– „Wiosenny wietrzyk” – instrumentacja wiersza.

WIOSENNY WIETRZYK

Mały wietrzyk wiosenny
ledwie w drzewach zaszumi,                         (mówi szszszszszsz…)
ledwie w krzakach zamruczy,                       (mruczy)
jeszcze gwizdać nie umie,                             (próbuje gwizdać)
jeszcze się uczy.
Znalazł szczerbę w płocie - zaświstał.           (mówi śśśśśśśśśś…)
Znalazł listki - zapiał na listkach,                  (porusza foliowym workiem)
Czasem w suchych gałęziach zatrzeszczy.    (stuka dwoma patykami)
czasem nuci, gdy zagra mu deszczyk            (stuka palcami o podłogę).
Albo szemrze w zeszłorocznej trawie.          (szeleści gazetą)
Albo szepce tak, że milczy prawie.               (szepcze: pszpszpsz…)
Ludzie mówią wtedy: nie ma wietrzyka.
A on jest.
Tylko słucha słowika.

– „Goście na polu” – zabawa ilustracyjna do utworu „Ptasi berek [.mp3, 2.53 MB]”.

R. prosi, by dziecko zamieniło się w ptaka. Opowiada: Jest wiosna, po polach jeżdżą traktory, które orzą ziemię. Jest ona miękka, ciepła i pulchna, bardzo łatwo znaleźć tam smacznego robaka do zjedzenia albo patyki do zbudowania gniazda. Ptaki są wesołe, lubią się bawić, a ich ulubiona zabawa to berek. Ale niekiedy kłócą się ze sobą. Dziecko ma za zadanie pokazać zachowanie ptaków, fruwanie i zabawę w berka. Stały, powtarzający się fragment utworu to spokojny lot ptaków; fragmenty pomiędzy nimi to zabawa w berka. Ptaki przylatują, fruwają spokojnie, a potem zaczynają gonitwy, by znowu wrócić do lotu.

 

Praca z L55 – utrwalenie znaku odejmowania, układanie zadań do obrazków, dopisywanie brakujących cyfr i znaków, kreślenie znaku minus w kratkach.

 

„Przebiśniegi” – zabawa plastyczna [.jpg, 273.21 kB].

Dziecko ma kwadratowe karteczki notesowe (nie mogą być samoprzylepne). Przez środek z góry na dół rysuje zielony pasek szerokości ok. 2 cm – cała szerokość zamalowana. Kartkę składa w harmonijkę tak, by zielony pasek był na środku. Harmonijkę składa na pół i skleja. Lekko ją rozkłada. Przykleja do kolorowej kartki. Z zielonego kartonu wycina wąskie listki oraz łodyżki i całość składa. Z białej kartki oddziera kawałek i nakleja na dolną część pracy, by stworzyć śnieg.•

 

„Posadzimy, posiejemy” – rozmowa na podstawie wiersza.

„Kaczki i kury” -  Maria Czerkawska

Dziś od rana kwaczą kaczki:

– Zasiejemy wam buraczki.

Dla nas to jest trud niewielki,

 Mamy dzioby jak szufelki...

Praca pójdzie nam raz, dwa!

Kwa, kwa, kwa!

– Dziękujemy, dziękujemy!

Sami grządki zasiejemy.

 

I rzodkiewkę, i buraczki.

Sio z ogródka, miłe kaczki!

Sio nad wodę, sio!

Woła, gdacze chór kokoszek:

– Pomożemy sadzić groszek.

Dla nas praca to niewielka,

mamy dziobki jak szydełka.

Potrafimy siać i mak!

 

Kud-ku-dak!

– Dziękujemy, dziękujemy!

Sami wszystko posiejemy,

zasadzimy groch, ogórki.

A sio z grządek, miłe kurki!

Sio z ogródka, sio!

R. stawia pytania do treści wiersza: W czym chciały pomagać kaczki i kury? Dlaczego gospodarze nie chcieli się zgodzić na ich pomoc? Co gospodarze chcieli zasiać, a co zasadzić? Czym się różni sianie od sadzenia? Jakie narzędzia trzeba mieć do siania, a jakie do sadzenia? Gdzie można coś siać lub sadzić? W jaki sposób należy dbać o to, co się posiało na polu, a jak o to, co się posiało w domu?

 

Dziecko ogląda rożne rodzaje doniczek (gliniane, torfowe, plastikowe) i pojemników do wysiewu i przygotowywania rozsad. R. zwraca uwagę, że aby rośliny wyrosły, muszą mieć dostęp do słońca i wody.

 

„Doniczki” – praca konstrukcyjna [.jpg, 69.14 kB].

R. proponuje dziecku zrobienie doniczki, z której roślina sama będzie czerpała wodę. Dziecko z pomocą R. przecina butelkę PET na pół, tak by powstały 2 naczynia. Spód butelki posłuży jako zbiornik na wodę. W korku R. robi dziurę, na tyle szeroką, by można było przewlec bawełniany gruby sznurek. Dziecko zakręca butelkę (część sznurka jest poza butelką, a część w niej). Część butelki z zakrętką odwraca do góry nogami, wsypuje na dno żwir (wystarczy garść) i uzupełnia całość ziemią. Stara się, by sznurek znalazł się także w części z ziemią. Do dolnej części wlewa wodę do połowy wysokości. Część z ziemią wstawia korkiem do dołu do części z wodą (sznurek pływa w wodzie). Do ziemi wkłada np. fragment skiełkowanego ziemniaka, fasolę, groch lub sadzonkę innej rośliny, np. żyworódki. Ostrożnie podlewa. Całość ozdabia papierem samoprzylepnym, markerami lub tasiemkami. Wykonuje etykietę do podpisania, co rośnie w doniczce.

 

Praca z KP3.47 – porządkowanie sekwencji czasowych: najpierw, potem, na końcu, wypowiedzi na temat zdjęć, wycinanie.

 

Praca z L56 – ćwiczenia w rozwiązywaniu zadań tekstowych.