Materiały na 04.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
AKCEPTACJA
Zabawa na powitanie „Dzień Dobry”
„Różnimy się” – rozmowa na podstawie obrazków. R. prezentuje zdjęcia dzieci o innymkolorze skóry, [.jpg, 38.26 kB]bogatych [.jpg, 134.40 kB] ,biednych [.jpg, 37.46 kB] i z [.jpg, 88.42 kB]widoczną niepełnosprawnością [.jpg, 88.42 kB]( intelektualną [.jpeg, 61.84 kB], niewidome [.jpg, 75.74 kB] , ruchową) [.jpg, 46.70 kB] bawiących się różnymi zabawkami. Dziecko wskazuje różnice pomiędzy nimi, rozmawiają o ilustracjach. Następnie R. zadaje dziecku pytania: Czy to dobrze, że się od siebie różnimy? Co mogą nam dawać różnice, czego dzięki nim możemy się od siebie nauczyć? W czym jesteśmy do siebie podobni? Czy podobieństwa mogą nam coś dać? .
„Polubić różnice” – nauka wierszyka Dominiki Niemiec połączona z wykonaniem rysunku. Dziecko ma za zadanie narysować kolegę lub koleżankę, który jest inny / która jest inna od niego. Do wykonania rysunku używa kredek. Podczas rysowania uczy się na pamięć wierszyka:
Polubić różnice -Dominika Niemiec
Choć ktoś jest inny, inne ma zdanie,
inny ma wygląd albo ubranie,
mieszka w innym miejscu, je co innego,
bawi się inaczej – może być twym kolegą.
Wystarczy tylko, że go zaakceptujesz,
a te różnice polubić spróbujesz.
Słuchanie piosenki „Każdy jest inny”-próby śpiewania i zapamiętania tekstu oraz melodii piosenki.
„Akceptacja” – tworzenie definicji. R. przygotowuje arkusz papieru i flamastry. Mówi dziecku, że każde słowo ma swoją definicję. Podaje przykłady odczytane ze słownika języka polskiego (np. radość – uczucie wielkiego zadowolenia; smutek – stan psychiczny będący następstwem przykrych przeżyć, kłopotów lub przygnębiający, smutny nastrój panujący gdzieś). Następnie proponuje dziecku stworzenie definicji słowa „akceptacja”. R. zapisuje wszystkie wypowiedzi na kartce. Następnie tworzy wspólnie z dzieckiem definicję i porównuje ją z definicją słownikową. Dziecko ocenia, czy te dwie definicje są podobne, odszukuje cechy wspólne.
„Duże sprawy w małych głowach” – wysłuchanie audiobooka pod tym samym tytułem połączone z omówieniem utworu, dyskusja.R.prezentuje dziecku jeden rozdział audiobooka „Duże sprawy w małych głowach” dotyczący wybranego rodzaju niepełnosprawności. Po wysłuchaniu tekstu dziecko wraz z R. rozmawiają o jego treści. R. pyta o ich przemyślenia i wrażenia.
„Uczymy się akceptacji i tolerancji”- zapraszamy na film „Urodziny Maćka, czyli krótka historia o tolerancji” na podstawie którego możemy wyjaśnić na przykładach pojęcia akceptacji i tolerancji.
Muzyczna gimnastyka – zapraszamy dziecko do ćwiczeń przy muzycznych utworach: