Materiały na 02.06.2020r.
Propozycje do wykorzystania
JESTEŚMY DZIEĆMI
Zabawa na powitanie- Muzyczne stop
„Jak wyglądasz?” – rozmowa na temat podobieństw i różnic pomiędzy dziećmi na świecie, szukanie podobieństw w wyglądzie zewnętrznym osób. R. podając dziecku lusterko prosi aby, opisało swój wygląd . Następnie można zaproponować szukanie podobieństw i różnic pomiędzy dzieckiem ,a dziećmi z rodzinnych fotografii. Dziecko kończy zdanie: Jestem podobna do Asi, ponieważ…
Praca z Kartą Pracy nr 4.str. 26 a – wypełnienie i omówienie kart wypełnionych przez dzieci na swój temat, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, budowanie wypowiedzi.
„Zgadnij o kogo chodzi ?” – zabawa w zadawanie pytań, doskonalenie umiejętności zadawania pytań i kategoryzacji. R. wybiera postać z obrazka, [.jpg, 109.76 kB] lecz nie zdradza dziecku, o którą postać chodzi. Dziecko patrząc na obrazek zadaje pytania i na tej podstawie próbuje odgadnąć, o które dziecko z obrazka chodzi. Może zdawać tylko pytania zamknięte, np.: Czy to dziewczynka? Czy to dziecko ma na sobie długie spodnie? Czy wybrane dziecko ma długie włosy? W następnej rundzie możemy odwrócić role w zabawie.
Praca z Kartą Pracy nr 4. str. 25 – doskonalenie percepcji wzrokowej i zdolności grafomotorycznych, kodowanie.
„Wskaż dziecko?”-ćwiczenie spostrzegawczości. Wykorzystując Kartę Pracy nr 4, str. 25 a R. prosi dziecko „Wskaż dziecko, które ma ….np. we włosach kwiatka, okulary, czerwone buciki, warkoczyk itp.
Co to są przeciwieństwa?- filmik pozwoli dziecku zrozumieć pojęcie przeciwieństwa.
„Różnice” – zabawa z piłką, szukanie wyrazów przeciwstawnych. R. rzuca piłkę do dziecka i prosi o podanie przeciwieństwa do słowa, które wypowie, np. wysoki – niski, młody – stary, mały – duży, chudy – gruby. Następnie dziecko przejmują piłkę, wymyśla własne przymiotniki na określenie cech zewnętrznych człowieka.
„Inni, a jednak tacy sami” – eksperyment z jajkami. R. przynosi kurze jajka o różnych kolorach skorupki. Pyta dziecko: Co kryje się w jajku? Czy mimo różnego wyglądu zewnętrznego w środku jajka są podobne? Dziecko wypowiada się na ten temat. R. i dziecko rozbijają jajka – odkrywają, że każde w środku ma to samo: białko i żółtko. R. odnosi to do wyglądu zewnętrznego ludzi – mimo różnic w wyglądzie wszystkie dzieci są podobne.
„Każdy jest inny” -słuchanie piosenki. Po wysłuchaniu piosenki R. może zapytać dziecko: Dlaczego ludzie muszą być różni? Co by było, gdyby wszyscy byli tacy sami: mówili jednym językiem, tak samo wyglądali, mieli takie same upodobania? Czy świat byłby wtedy ciekawy?.
Praca z Kartą Pracy nr 4. str. 26 b – wykonanie kart pracy na temat samego siebie, dzielenie się z rodzicem informacjami o sobie. Dziecko wykonują kartę pracy, która stanie się wstępem do zajęć. Następnie opowiada o sobie na podstawie rysunków i informacji, które w niej zawarło.
„Portret” – zabawa w rysowanie drugiej połowy swojego portretu, doskonalenie sprawności manualnej. Dziecko otrzymuje połowę wydruku swojego zdjęcia. Drugą połowę zdjęcia dorysowuje sam. ( Jeśli macie problem z wykonaniem tej pracy można wykonać inny rodzaj pracy plastycznej np. „Wesoły świat dzieci”- praca plastyczna wykonana kredkami, mazakami).
Zabawa ruchowa ze śpiewem do piosenki „Stary Abraham na stojaka”.