Materiały na 02.04.2021r.
WIELKANOCNY KOSZYK
Propozycje do wykorzystania
Marcowe zajączki- zabawa ruchowa przy piosence
„Pisanki” – rozmowa z dziećmi. Dziecko rozwiązuje rebus, aby dowiedzieć się o czym dziś będzie mowa. Dziecko ogląda zdjęcia: (zdjęcie.1, 2, [.jpg, 86.88 kB] 3, [.jpg, 79.02 kB] 4, [.jpg, 93.54 kB] 5 [.jpg, 63.88 kB] ), porównuje, określa podobieństwa i różnice. R. podaje informacje na temat pisanek:
– nazewnictwo: pisanki – pisanie wzorów gorącym woskiem na skorupce, barwienie, zdejmowanie wosku i ponowne nakładanie i barwienie w innym kolorze (metoda batikowa); kraszanki – wydrapywanie w zabarwionej skorupce cienkich linii;
– jajka ręcznie malowane;
- jajka wyklejane;
–jajka barwione gotowymi lub naturalnymi barwnikami do jajek (łupiny cebuli, sok z buraka, sok z czerwonej kapusty itp.)
„Pisanki”- filmik opowiadający o zwyczajach i tradycjach wielkonocnych malowania jaj. Uważne słuchanie i oglądanie filmu, odpowiadanie na pytania zadane w filmie.
„W chowanego z pisanką” – zabawa. Dzieci w dowolnym miejscu chowa styropianowe jajko , tak aby rodzic nie widział , ma on znaleźć jajko, kierując się wskazówkami dziecka, co do odległości: najdalej, daleko, blisko, bliżej, najbliżej, jest. Gdy odnajdzie jajko, teraz rodzic chowa, a dziecko szuka.
Praca z Kartą Pracy 3.54 – ćwiczenia w czytaniu i liczeniu, kolorowanie według instrukcji, logiczne myślenie.
Praca z Czytanie i Pisanie str.59 – rysowanie po śladzie, kreślenie ornamentów, pisanie wyrazów po śladzie.
„Pisanki do koszyka” – zabawa ruchowa z elementem liczenia. Przy melodii piosenki „Pisanka” [.mp3, 2.66 MB] -dziecko podskakuje , podczas pauzy dziecko zatrzymuje się i słucha ile pisanek wpadło do koszyka, rodzic klaszcze. Jeśli dziecko podało właściwą ilość klaśnięć muzyka wraca i dziecko znów podskakuje.
„Zajączek” – praca plastyczna według instrukcji obrazkowej z wykorzystaniem KP3.63.Wycinanie, składanie papieru według instrukcji, łączenie elementów. ( nożyczki, klej)
Rytmika-zabawa muzyczno- ruchowa „Kica zając kic,kic,kic,”
„Wielkanocny koszyczek” – rozmowa z dziećmi. Dziecko rysuje na kartce koszyczek i elementy, które powinny się w min znaleźć wykorzystując swoją wiedzę na ten temat. Jeśli dziecko, nie wie co narysować w koszyku rodzic pomaga , wyjaśniając symbolikę:
– Jajko – symbol nowego życia, odrodzenia, zwycięstwo życia nad śmiercią. Podczas śniadania wielkanocnego dzielimy jajko na tyle części, ile jest osób przy stole, i składamy sobie życzenia.
– Baranek – symbol zmartwychwstałego Jezusa.
– Chleb – symbol ciała Chrystusa, to pokarm niezbędny do życia, symbolizuje dostatek.
– Sól – symbol gościnności (witanie chlebem i solą). Kiedyś wierzono, że sól odstrasza zło.
– Kiełbasa – symbol obfitości i dostatku.
– Ser – symbol przyjaźni człowieka z przyrodą (wkładany do koszyka tylko w niektórych regionach).
– Ciasto – symbol naszych umiejętności i talentów.
– Chrzan – symbol zdrowia i siły fizycznej.
Praca z KP3.55 – rysowanie po śladzie, kolorowanie, czytanie, przeliczanie, kreślenie cyfr.
„Wielkanocny koszyczek” – zabawa językowa. Dziecko układa zagadki na temat produktów znajdujących się wkoszyku na obrazku [.jpeg, 1.19 MB] Kolejno je prezentuje, a rodzic je odgaduje . Zmiana ról.
Praca z KP3.56 – ćwiczenia w czytaniu, następstwo czasu, dobieranie podpisów do obrazka, pisanie cyfr w kratkach.
„Mazurkowe wzorki” – zabawa grafomotoryczna. Dziecko ma tacę z mąką. Jest to jego mazurek. Ozdabia go, wymyślając wzory – obwódkę wokół brzegów jako wzór rysowany bez odrywania ręki i dowolne w środku. Następnie R. może na swej tacy z mąką rysować wzory, a dziecko odtwarza je na swej tacy.
Praca z CziP60 – ćwiczenia w czytaniu, ćwiczenia percepcji wzrokowej i logicznego myślenia.
„Wielkanocny poniedziałek”- słuchanie piosenki.
„Nasz śmigus” – rozmowa z dzieckiem. Dziecko samo wyjaśnia, co oznacza śmigus-dyngus.
Rodzic uzupełnia jego wiedzę informacjami: Śmigus-dyngus to tak naprawdę dwa odrębne zwyczaje, które obchodzono tego samego dnia – w Poniedziałek Wielkanocny. Śmigus to zwyczaj obchodzenia przez gospodarza na wsi swoich pól i polewania ich wodą w celu zapewnienia urodzajnych plonów. Natomiast dyngus to zwyczaj obdarowywania kiełbasą i jajkami osób, które przychodziły i składały życzenia. R. zadaje pytania: Jak teraz obchodzi się ten zwyczaj? Co Ci się podoba w śmigusie-dyngusie? Co Ci się nie podoba w tej tradycji? Jak można w kulturalny sposób spędzać ten dzień? R. podkreśla, że ten zwyczaj to symbol, więc polewanie też powinno być symboliczne.
„Czyje wiadro cięższe?” – zabawa dydaktyczna. Ważenie. R. przygotowuje wagę z wieszaka (wieszak musi mieć poprzeczny drążek lub zaczepy na końcach ramion, wtedy łatwiej zaczepić pojemniki do umieszczania produktów). Doczepia do niego np. papierowe lub plastikowe torby, kartonowe pojemniki na sznurku lub plastikowe wiaderka (muszą być takie same).Rodzic trzyma wagę, dziecko wrzuca do jednego pojemnika po 2 kasztany lub orzechy. Liczy, ile kasztanów jest wkładanych i obserwuje zachowanie wagi. Gdy wieszak zdecydowanie się przechyli, dziecko zaczyna wkładać kasztany do drugiego pojemnika do momentu, aż wieszak się wyprostuje. Następnie dziecko waży różne zabawki i porównuje, co jest cięższe.
„Zagadki wielkanocne”- filmik. Dziecko rozwiązuje zagadki związane z Wielkanocą.
Praca z Kartą Pracy nr 3. str.52- kodowanie, dekodowanie, grafomotoryka, sprawność manualna, ćwiczenia w czytaniu.
Praca z L60 – kolorowanie według kodu, dekodowanie informacji.