Materiały do pracy na dzień 30.03.2021
Propozycje do wykorzystania
Temat : PISANKI
„Wielkanocne jajka” – porównywanie różnego rodzaju jajek dekoracyjnych: kraszanek, pisanek, wydmuszek, zapoznanie z symboliką jaja. R. pyta dziecko, z jakim produktem spożywczym najsilniej kojarzy im się Wielkanoc, przypomina, czego symbolem jest jajko. Pokazuje dziecku różnego rodzaju jajka: kraszanki (w całości zabarwione na jeden kolor), pisanki, wydmuszki itp.(mogą być zdjęcia). Dziecko porównuje jajka, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi.
„Jak barwimy jajka?” – dobieranie koloru kraszanki do zdjęcia produktu, za pomocą którego można zabarwić jajko na dany kolor. R. pyta dziecko, czy zna sposoby barwienia jajek. Na ziemi rozkłada papierowe sylwety jajek w kolorach oraz pokazuje zdjęcia roślin. Dziecko ma dobrać zdjęcia do jaj w taki sposób, aby pokazać, jak uzyskać dany kolor kraszanki.
– żółty – suche łupinki cebuli
– czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli
– różowy – sok z buraka
– pomarańczowy – marchew, dynia
– brązowy – łupiny orzecha
– niebieski – owoce tarniny
– fioletowy – płatki ciemnej malwy
– zielony – trawa, pokrzywa
– czarny – wygotowane olchowe szyszki
Można ugotować jajka w skórkach buraków lub łupinkach cebuli i pokazać efekt dziecku.
„Pisanka z układanki” – praca plastyczna
R. rysuje na dużym brystolu pisankę. Dzieli ją na drobne fragmenty – puzzle, które rozcina dziecko i dowolnie ozdabia każdy element. Po ozdobieniu dopasowuje do siebie fragmenty układanki tworząc puzzle, które przykleja na duży brystol.
„Liczymy pisanki” – zabawa dydaktyczna.
R. przygotowuje szablony pisanek lub prawdziwe malowane jajka. (można wykorzystać sztuczne plastikowe jajka)
Dzieci operują, manipulują liczmanami i rozwiązują zadania.
1. Ola do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 2. Ile pisanek jest w koszyku?
2. Kasia włożyła do koszyka 2 pisanki. Zosia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i też włożył 3 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?
3. Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 4 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile pisanek pomalowali razem.
4. W koszyku było 8 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 3 jajka. Ile jajek pozostało w koszyku?
Zabawy ruchowe
– „Skaczące pisanki” – dziecko stoi na wyznaczonej linii i skacze do końca pokoju, naśladując skaczącą pisankę. Po drodze wykonuje obrót dookoła siebie.
– „Zające na łące” – dziecko wykonuje zajęcze skoki (w przysiadzie – pierwsze ręce, później nogi) do wyznaczonego miejsca. Po drodze wykonuje obrót dookoła siebie.
– „Jajko na łyżce” – trzymając w ustach łyżkę, a na niej plastikowe jajko, pokonuje wyznaczoną drogę.
„Dywanowe pisanki” – zabawa manualna.
Dziecko dostaje tasiemkę i różne dostępne rzeczy, układa na dywanie tasiemkę w kształt pisanki i ozdabia ją otrzymanymi materiałami.
Dla dzieci, które posiadają książki z przedszkola
Praca z książką, karta pracy:
5 - latki: Praca z K3 str.23 - piosenka „Pisanki, jajka malowane” [.mp3, 1.33 MB]
6 - latki: Praca z Cz 54–55 – historyjka obrazkowa.
Praca z PiL 53 – dorysowywanie odpowiedniej liczby jajek, pisanie cyfr po śladzie.