Materiały do pracy 13.04.2021r.
Materiały na 13 kwietnia 2021r.
Temat na dzień 13.04.2021r. „ W lesie powinno być zielono”
Zabawa „Zielony las” – dziecko swobodnie biega po dywanie, trzymając zieloną szarfę. Na hasło rodzica: Drzewka! - dziecko zatrzymuje się i unosi szarfę wysoko w górę. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
„Zielone serce” – wysłuchanie wiersza R. Pisarskiego.
Na skwerku rosło drzewo szeroko, rozłożyście,
srebrzystą miało korę, zielonosrebrne liście.
Słuchali chętnie ludzie, przechodząc koło drzewa,
jak wietrzyk wśród gałązek wesoło piosenki śpiewa.
Lecz przyszedł mały urwis, ukradkiem wyjął nożyk,
bo napis chciał wyskrobać w srebrzystej, cienkiej korze.
Wycinał powolutku literkę po literce,
nie wiedział, że pod korą zielone płacze serce.
Rozmowa dotycząca treści wiersza: O kim lub o czym był wiersz?; Jak wyglądało drzewo?; Dlaczego ludzie, przechodząc obok drzewa, byli radośni?; Co takiego zrobił urwis?; Dlaczego on to zrobił?; Jak myślicie, co stało się później z drzewem?.
Proponowana piosenka do wysłuchania Świat w naszych rękach
„Przyroda wokół nas” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zadaje pytania: Co to jest przyroda?; Czy jest ona potrzebna człowiekowi? Rodzic prezentuje różne czasopisma i książki przyrodnicze. Następnie wprowadza dwa pojęcia: flora i fauna. Wyjaśnia je i popiera przykładami (flora – rośliny; fauna – zwierzęta).
„Tup w lesie” – gimnastyka buzi i języka. Rodzic czyta tekst i pokazuje dziecku co ma zrobić.
Pewnego dnia Tup wybrał się na spacer do lasu. Idąc patrzył w górę i podziwiał błękitne niebo (przesuwanie językiem od wałka dziąsłowego do podniebienia miękkiego), potem łąki i pola (przesuwanie czubka języka po wewnętrznych stronach policzków). Gdy doszedł do lasu, zaczął liczyć drzewa (liczenie językiem górnych i dolnych zębów). Na polanie zobaczył małego jelonka, który skubał trawę (kląskanie). Zobaczył też wiewiórkę, która wchodziła na drzewo (wyciąganie języka w kierunku nosa). Gdy zmęczył się chodzeniem, położył się na trawie pod drzewem (wysuwanie języka do brody). Zaczęło się ściemniać, więc postanowił wrócić do domu. Szedł i rozglądał się raz w jedną, raz w drugą stronę (wysuwanie języka raz w lewo raz w prawo). Gdy przechodził obok strumyka, zobaczył małego lisa, który pił wodę (szerokim językiem robienie łopatki). Języczek był bardzo zadowolony ze spaceru (dziecko robi szeroki uśmiech).
„Odgłosy lasu” – zabawa słuchowa. Dziecko leży na plecach na dywanie. Rodzic odtwarza odgłosy lasu, np. szum drzew, stukanie dzięcioła, świergot ptaków, kroki i chrumkanie dzika, bzyczenie komarów. Dziecko w skupieniu wsłuchuje się w odgłosy. Po wysłuchaniu opowiada, co słyszało i próbuje nazywać słyszane głosy Odgłosy lasu
Zabawa „Gra w zielone” – Dziecko maszeruje, podskakuje bądź biega w zależności od rytmu podawanego przez rodzica. Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic podaje nazwę ustalonego z dzieckiem koloru, np. zielony, wówczas dziecko musi odszukać podany kolor w domu i go dotknąć. Gdy rodzic poda inny kolor niż umówiony, dziecko stoi w bezruchu. Zabawa jest powtarzana kilka razy.
„Szanuj zieleń!” – wykonanie pracy plastycznej – plakat. Malowanie farbami plakatowymi na temat otaczającej nas przyrody (las, łąka, polana, park).