Materiały do pracy 12.04.2021r.
Materiały na 12 kwietnia 2021r.
Proponowana tematyka na ten tydzień: „Chronimy środowisko”
Temat na dzień 12.04.2021r.- Dbamy o naszą planetę.
Wiersz „Chora Planetka” Magdaleny Tokarczyk.
Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,
ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił,
a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,
ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego? Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!
Rozmowa na temat wiersza:„Dlaczego Planetka była smutna?, Z jakiego powodu Planetka trafiła do szpitala?, Co należy zrobić żeby Planetka była zawsze uśmiechnięta i zdrowa?, Dlaczego powinniśmy żyć w zgodzie z przyrodą?”
Ilustracje do wiersza: Ilustracja 1, Ilustracja 2, Ilustracja 3, Ilustracja 4, Ilustracja 5, Ilustracja 6, Ilustracja 7, Ilustracja 8, Ilustracja 9,
Proponowana piosenka do wysłuchania „Nasza Planeta” Piosenka
„Mniej, więcej, tyle samo” – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje 3, 4 takie same szklanki; 3, 4 dzbanki z wodą i szklane pojemniki o różnym kształcie. Dziecko nalewa wodę do szklanek tak, by było jej tyle samo w każdej szklance. Następnie przelewa wodę ze szklanek do szklanych pojemników i obserwuje zachodzące zmiany. Stara się wyjaśniać te zmiany. Na koniec odpowiada na pytanie : Co możemy zrobić, by woda w rzece (stawie) była czysta?
Zadanie badawcze dla chętnych „Czy woda jest czysta?” – Rodzic przygotowuje wcześniej wodę z naturalnego zbiornika wodnego (staw, rzeka, strumień), ewentualnie kałuży. Wspólnie z dzieckiem nabiera do drugiego naczynia wody z kranu; ma też butelkę z wodą mineralną. Na koniec dziecko ocenia czystość poszczególnych próbek wody.
Rozmowa z dzieckiem „Zachowania ekologiczne” - Rozpoznawanie zachowań ekologicznych; zwrócenie uwagi na: zaśmiecanie Ziemi, używanie materiałów bardzo długo rozkładających się, marnowanie wody, poruszanie się środkami transportu wydzielającymi spaliny. Podkreślanie konieczności segregacji śmieci, pozyskiwania materiałów wtórnych, sadzenia roślin, oszczędzania dóbr naturalnych.
Zadanie dla chętnych:
Praca plastyczna „Bez wody nie byłoby życia” – wykonanie pracy plastycznej metodą kolażu. Wycinanie fragmentów gazet; komponowanie pracy według własnego pomysłu.