Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Literkowo - grupa IV w krainie liter

 

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego  nie nakłada obowiązku umiejętności czytania i pisania przez dzieci sześcioletnie. Jednak wielu nauczycieli uważa, że jest to absolutnie w zasięgu większości z nich, by czytać proste zdania i zapisywać symbolicznie działania matematyczne.

Co stanowi cel nauki pisania i czytania w zerówce?

  • utrwalanie obrazu liter małych i wielkich oraz cyfr;
  • zwrócenie uwagi na istnienie interpunkcji – szczególnie znaków zapytania, kropek, które dziecko często widuje w opowiadaniach;
  • rozwijanie umiejętności czytania w oparciu o litery, sylaby i proste wyrazy;
  • doskonalenie analizy i syntezy głoskowej (np. d-o-m-e-k -> domek i odwrotnie)
  • łączenie obrazków z podpisem;
  • czytanie prostych zdań.

Co jest w zasięgu sześciolatka?

  • czytanie szeregów sylab, po zapoznaniu liter, tj. la-lo-le-lu-ly;
  • odczytywanie rebusów (obrazek lasu + ka -> laska);
  • rozróżnianie “trudnych liter” takich jak p, b, g, d, M, W;
  • pisanie prostych wyrazów;
  • zapis liter w liniaturze po zaprezentowaniu wzoru (już niekoniecznie po śladzie);
  • czytanie prostych zdań, typu “To jest lala. To jest domek Bartka”;
  • Ci, u których funkcja rozwija się szybciej są w stanie samodzielnie czytać polecenia w książkach;
  • symboliczny zapis działań, np. 5-3=2
  • znajomość wszystkich liter i cyfr oraz ich pisanych odpowiedników (bez umiejętności spontanicznego ich kreślenia bez wzoru).
  • analiza i synteza głoskowa około 6-8 głosek